Politic

Poluarea și manipularea

Radu Rosulescu

Întâi de toate aș vrea să spun că sunt om, am nevoie de oxigen ca să trăiesc, particulele toxice sunt la fel de nocive și pentru mine ca pentru toți ceilalți oameni.

Bucureștiul se cam sufocă. Nu de ieri ci de ani buni de zile, cam de 15-16 ani de când a început primul boom economic. Să locuiești în București înseamnă să suferi de un disconfort puternic imediat ce ai ieșit pe stradă.

Care este suferința, cine creează disconfortul? Ce întrebare de gâgă prostu’ mai e și asta? Este evident, oricine îți dă răspunsul fără să clipească – Mașinile domnule, mașinile sunt de vină, mașinile poluează și nu mai putem să respirăm, nu mai putem să trăim în oraș din cauza mașinilor.

Dar nu acesta este răspunsul corect. Percepția pe care o avem față de un adevăr nu este întotdeauna echivalentă cu adevărul însuși. Bineînțeles, nu putem să ignorăm poluarea cauzată de mașini, dar de fapt marea problemă a orașului este aglomerația. Senzația de sufocare pe care o resimțim cu toții nu e neapărat din cauza aerului irespirabil cât din cauza înghesuielii.

Să pui oamenii să aleagă între poluare și mobilitate este o mare mizerie. Un fel de ”dacă vrei aer curat du-te la țară, nu mai sta la oraș”. Doamna primar Firea a mai avut odată obrăznicia să afirme că dacă nu ne place în București n-avem decât să plecăm.

Apropo de poluare. Știi care este cel mai mare poluator din București? Centrala de apartament. Poate nu te-ai gândit până acum, dar este adevărat. Normal, poluează și mașinile este un adevăr care nu poate fi ignorat, dar ce ne omoară cu zile, înainte de gazele de eșapament, este praful și mizeria de pe străzi.

Oamenii au nevoie să se miște. În lipsa altor alternative vor folosi mașinile pentru că nu au încotro. La orele de vârf autobuzele sunt pline, iar la metrou e călcare pe picioare. Deci nu pot fi acuzați oamenii că sunt îndărătnici și vor să meargă doar cu mașina. Merg cu ce pot, dar nu prea au alternative.

Soluții sunt o grămadă. Dar cine să se gândească la ele, cine să le pună în aplicare? Doamna Firea toacă banii pe borduri, panseluțe, concerte și companii municipale inutile și ilegale. Să ne înțelegem. Există soluții de reducere a poluării, dar nu vom avea niciodată aer la fel de curat ca într-o pădure virgină. Există soluții de fluidizare a traficului, dar nu vom avea niciodată străzi pustii, cu excepția sărbătorilor când sunt oamenii mahmuri și stau pe-acasă.

Și am ajuns la doamna Firea. Măh, după părerea mea este una din cele mai manipulative ființe care se învârt prin politica românească. A lucrat mult timp în media și știe exact pe ce ”butoane” să apese ca să ajungă în mintea oamenilor. În media capitalistă treaba e simplă – dacă vrei bani trebuie să vinzi publicitate, dacă vrei să vinzi publicitate trebuie să atragi audiență, dacă vrei să ai audiență trebuie să-i spui prostului ce vrea el să audă. Nu toți jurnaliștii sunt așa, dar cei care caută succesul cu orice preț, precum Gabriela Firea sau Rareș Bogdan exact asta sunt – un fel de prostituate care vând adevărul pentru bani.

Dar să revenim la doamna Firea și la alba-neagra pe care a jucat-o ea cu taxa oxigen.

Cum spuneam, Bucureștiul se sufocă și are nevoie de proiecte de anvergură, proiecte pe care doamna Firea n-a fost capabilă nici măcar să le gândească darămite să le pună și în aplicare. Dar ea avea nevoie de un țap ispășitor, de cineva pe care să dea vina pentru toată mizeria din București. Și pentru că meseria ei de bază este cea de manipulatoare s-a folosit de percepțiile oamenilor pentru a găsi repede un dușman pe care să-l arate cu degetul. Și uite așa a decretat că mașinile sunt inamicul public numărul 1 din București. Și cum să pedepsească ea mașinile? Să le pună o taxă, să-i usture și-n fund pe nenorociții ăștia care merg cu mașina prin oraș, să vadă și ei cum e să ai o sârmă înfiptă acolo. Păi ce, în alte orașe mari nu sunt taxe de poluare? Sunt. Înseamnă că asta cu taxarea este o soluție europeană și civilizată, nu? Vrei să trăiești ca în occident trebuie să plătești și tu, fraiere, exact ca în occident. Ce a omis doamna Firea să spună e că orașele mari din occident au implementat deja toate soluțiile care se puteau implementa – inele de centură (chiar cu 6 benzi pe sens), parcări, transport în comun civilizat, planuri urbanistice de dezvoltare durabilă, curățenie pe străzi etc. După ce le-au făcut pe toate au început să pună și taxe. La noi s-a sărit direct la taxe. Taxe care nici nu se știe exact unde se duc. Dacă tot ar fi să plătim o taxă de poluare măcar să se investească acei bani în proiecte de mediu, nu? Nu. Banii rămân la dispoziția și bunul plac al primarului. Probabil că ar mai fi pus un rând de borduri de banii ăia, asta așa ca să nu mai poată să parcheze mașinile pe trotuar.

Doar că au fost niște probleme cu taxa Oxigen. În primul rând că nu este așa de simplu de pus în aplicare, pentru că e greu să controlezi toate autovehiculele aflate în trafic. Soluții sunt și pentru asta ca pentru orice, dar sunt soluții costisitoare. Dar problema cu adevărat importantă e că mașinile alea sunt de fapt ale unor oameni, oameni care se duc la vot, oameni care vor fi foarte supărați dacă primăria vrea să-i jupoaie de bani fără să le ofere nimic în schimb. Și taxa oxigen nu lovea în cei cu venituri mai mari, cei care își permit mașini noi cu standarde euro 5 sau euro 6. Taxa lovea în amărășteni. Ăăă, să nu crezi că doamna Firea ar fi avut vreo mustrare de conștiință că-i jupoaie pe amărășteni. Dar tocmai publicul amărăștean e ăla pe care se bazează ea, pe amărășteni poate să-i manipuleze cel mai ușor.

Pfuuui!!! Ce prostie era să facă. Era să-și taie singură craca de sub picioare. Așa că doamna Firea a dat-o la întors cu taxa Oxigen. Dar cum să întorci taxa din drum, odată ce te-ai arătat hotărâtă să lupți din toate puterile cu nenorocitele alea de mașini care poluează? A văzut ea că dacă faci un referendum poți să justifici orice cu el, inclusiv Brexit-ul. Doar că referendum nu se poate face pe anumite subiecte, printre care și subiectul taxe și impozite. E firesc, dacă s-ar face un referendum prin care oamenii să fie întrebați dacă vor taxe… cine e nebun să vrea taxe? Dacă s-ar face un referendum prin care oamenii să fie întrebați dacă vor pensii speciale… toată lumea ar vrea pensii speciale. Dar cetățenii nu sunt în poziția de a-și decide ei înșiși taxele și beneficiile pentru că nu sunt parlamentari și nici judecători la CCR, cetățenii sunt buni doar să plătească. Deci referendum oficial nu se putea face. Păcat. Ce campanie electorală și-ar fi făcut doamna Firea pe tema referendumului. Ar fi luptat ea cu ea însăși luptând împotriva mașinilor. Și ar fi ieșit câștigătoare, desigur. Dar pe facebook se poate, nu? Așa că a făcut un sondaj pe facebook. E bun și facebook-ul ăsta la ceva. Scopul și l-a atins – a atras atenția și a găsit motivul pe care îl căuta pentru a anula taxa. Da, mai sunt mici amănunte – S-au cheltuit deja bani pentru implementarea acestei taxe Oxigen, cine răspunde pentru risipirea banilor? Cum cine? Teroriștii ăia de la Athénée Palace. S-au prevăzut în bugetul de anul viitor venituri din colectarea taxei. S-a făcut bugetul, iar acum o să dispară 1 miliard de lei care deja au fost planificați cum vor fi cheltuiți, dar nu vor mai fi încasați. Ce o să se întâmple? Până la alegeri nimic, plățile vor fi împinse mai înspre toamnă, iar după alegeri te vei trezi, dragă cetățean al Bucureștiului, cu o altă taxă cu care să se acopere gaura. Și o s-o plătești pentru că până peste 4 ani o să uiți că doamna Firea a jucat alba-neagra cu tine și te-a fraierit.

Din toată povestea doamna Firea va ieși foarte bine. O adevărată eroină. Ea a încercat să se lupte, dar cetățenii au vrut altceva, iar ea este foarte grijulie când vine vorba de cetățeni. Problem solved. All problems solved. Să nu te mai plângi că în București sunt probleme, ai înțeles?

Măh, dacă tot e voie cu sondaje pe facebook aș vrea să fac și eu unul – Tu ce crezi? Doamna Firea era să comită o gafă de proporții prin introducerea taxei Oxigen și a redresat pe ultima sută de metri sau tot planul a fost gândit cap-coadă, ca o uriașă manipulare?

Adaugați un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.