Auto-moto

ANAF-ul a pus Xenon-ul pe samsari

Stelian Muscalu

Inspectorii ANAF par că încearcă să mişte bolovanul ăsta uriaş al evaziunii. E mare, e greu şi mai ales îl vezi cam prin toate domeniile de activitate. De la panificaţie la petrol, de la piaţa de flori la industria maşinilor la mâna a doua.

Despre aceasta din urmă o să vorbim acum. Acolo se întâmplă nişte lucruri despre care toată lumea ştia, scria… dar nimeni nu făcea nimic. Pe lângă marile probleme de ordin tehnic pe care le au multe dintre maşinile mânărite şi vândute prin târgurile de specialitate mai apare una – evaziunea.

Au aflat şi cei de la ANAF, de fapt ei ştiau de mult, că doar nu trăiesc pe Lună, numai că nu prea aveau voie să opereze în anumite zone, să le spunem sensibile. Se pare că au primit mână liberă şi au pus Xenonul, aşa se numeşte operaţiunea de control, pe vreo 200 de firme care se ocupă cu intermedierile auto. Deşi din punctul meu de vedere sunt şi o grămadă de persoane fizice care fac tot felul de matrapaslâcuri în zona asta, ce-i drept acolo sumele nu sunt la fel de mari ca la firme. Dar cred că şi acei samasari trebuie luaţi la bani mărunţi.

Firmele controlate de ANAF au făcut achiziţii intracomunitare de maşini în valoare de 1 miliard de lei. Nu este o sumă deloc mică.

Partea cea mai interesantă abia acum apare. Din cele 200 de firme controlate doar 19% au fost cu actele şi taxele la zi, adică mai puţin de 10% din total. Ceea ce ne arată o imagine foarte clară despre cuantumul evaziunii din această zonă. La vreo 25 dintre companiile aflate în vizorul fiscului administratorii pur şi simplu s-au evaporat, vă daţi seama ce este şi în actele ălora de au fugit precum şobolanii de pe nava care se scufundă.

Evident că principala problemă constatată a fost în zona TVA-ului. Vă reamintesc vorbim despre cea mai importantă sursă de venit la bugetul de stat.

Evaziunea fiscală are la noi o dimensiune uriaşă ajungând undeva la între 16 şi 20% din PIB (depinde pe cine întrebi), iar cea mai mare parte este generată de TVA, evaziunea fiscală în cazul acestei taxe atingând un maxim de 9,6% din PIB imediat după majorarea taxei.

Până în acest moment din operaţiunea asta xenonu’ s-a constatat un prejudiciu de 131 de milioane de lei din neplata corectă a TVA-ului. Fiscul dădea şi un exemplu, la o maşină SUV scumpă de peste 30k de euro, profitul declarat al samsarului era de 50 de euro, prin urmare omul plătea către stat un tva de doar 10 euro. Păi aşa să tot faci afaceri cu statul român.

Mai este o chestie – profiturile astea mici de foarte multe ori se obţin prin înţelegerea cu clientul. Ceea ce este un lucru destul de grav, iar fiscul atrage atenţia asupra faptului că deoarece cumpãrãtorii sunt tentați de un preț cât mai mic al autoturismelor, trebuie sã cunoascã și faptul cã demonstrarea unei înțelegeri între aceștia și persoanele de la care cumpãrã autoturismul pentru evitarea/diminuarea obligației de platã a TVA va avea ca efect stabiliea unor sume suplimentare și în sarcina lor și chiar acuzarea de evaziune fiscalã.

Altfel spus mergi în târg, vezi maşina care-ţi place. Costă să spunem 15.500 de euro, asta după negocieri aprige. Baţi palma cu samsarul care-ţi spune că pe contract trebuie să treci valoarea de 5000 de euro iar pentru asta îţi mai lasă să spunem 100 de euro din preţ. Tu te bucuri, nu te interesează ce se întâmplă mai departe, problema este că o astfel de înţelegere îţi poate pune fiscul în cap şi poate avea ca repercursiune finală înclusiv confiscarea maşinii. Aşa că mare atenţie de la cine cumpăraţi şi mai ales ce scrieţi în acte.

Întorcându-ne la ANAF, aşa cum spuneam lucrurile par că încep să se mişte şi este foarte posibil ca uşor, uşor să reintrăm într-o oarecare stare de normalitate în care evaziunea să nu mai fie un fenomen la ordinea zilei. Nu spune nimeni că o să dispară, dar dacă scade de la 16 la 10% în următorii 4 ani eu personal mă declar mulţumit. Vorbim practic, dacă ţinem cont şi de creşterea viitoare a PIB-ului, de peste 10 miliarde de euro pe care bugetul le poate câştiga. Acum important este dacă banii ăia se vor duce în investiţiile statului, în infrastructură sau odată cu întoarcerea guvernului politic vor reîncepe finanţările către băieţii apropiaţi de cercurile puterii.

3 comentarii

Adaugați un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.