Business

Mulțumim din inimă ANAF-ului / un articol de Cornel Grama

Scris de Cornel Grama

Frumos zice ANAF-ul care vrea sa înceapă anul prin niste proiecte de ordine prin care, cică, să ne facă viața mai „ușoară” !

De departe mi se pare acela referitor la : modificarea ordinului privind declararea livrărilor/prestărilor şi achiziţiilor efectuate pe teritoriul naţional de persoanele înregistrate în scopuri de TVA şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului declaraţiei informative privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional de persoanele înregistrate în scopuri de TVA – publicat în data de 29.12.2015, pe scurt, celebra 394. Eu de pe acum nu am cuvinte …

Elemente de noutate ( cateva pe care le-am sesizat așa, la o primă vedere) – se va declara tot ce mișcă …
1. Facturi emise către plătitori de TVA sau neplătitori de TVA ; nr facturi + baza + TVA ( defalcata pe cote 20% , 9% , 5% )

2. Achiziții de la plătitori de TVA și neplătitori de TVA ; nr facturi + baza + TVA (defalcată pe cote 20% , 9% , 5% )

3. Încasările pe Z-uri ( bonurile emise de casa de marcat ) nr.bonuri + total încasări + baza +TVA (defalcată pe cote 20% , 9% , 5% )

4.Livrările de bunuri/prestări de servicii catre cele din UE sau non UE, defalcate pe fiecare cotă de TVA efectuate de către persoana impozabilă, cu excepția celor pentru care au fost emise facturi simplificate (nr. facturi + baza + TVA )

5.Achiziţii de bunuri şi servicii de la cei din UE sau non UE pentru care se aplică taxarea inversă și valoarea totală a TVA aferentă acestora, defalcate pe cote de TVA. (nr facturi + baza + TVA )

6. Caseta din declaratie :
2.1 Plaja de facturi utilizate în perioada de raportare de la seria nr…/la seria nr…
2.2 Număr total facturi emise în perioada de raportare de la seria nr…/la seria nr…
din care:
2.2.1 seria şi numărul facturilor stornate;
2.2.2 seria şi numărul facturilor anulate;
2.2.3 seria şi numărul facturilor emise prin autofacturare, inclusiv baza impozabilă şi TVA aferenta, defalcate pe fiecare cotă (20%, 9%, 5%).

7. Caseta din declaratie :
4.1. Valoarea totală a TVA deductibilă aferentă facturilor achitate în perioada de raportare indiferent de data în care acestea au fost primite de la persoane impozabile care aplică sistemul de TVA la încasare, defalcate pe fiecare cotă de TVA (20%, 9%, 5%).
5. Date aferente operațiunilor desfășurate de către persoana impozabilă care aplică sistemul de TVA la încasare:
5.1 Valoarea totală a TVA colectată aferentă facturilor încasate în perioada de raportare indiferent de data la care acestea au fost emise de către persoana impozabilă care aplică sistemul de TVA la încasare, defalcate pe fiecare cotă de TVA (20%, 9%, 5%);
5.2 Valoarea totală a TVA deductibilă aferentă facturilor achitate în perioada de raportare indiferent de data în care acestea au fost primite de la persoane impozabile care aplică sistemul normal de TVA, defalcate pe fiecare cotă de TVA (20%, 9%, 5%);
5.3 Valoarea totală a TVA deductibilă aferentă facturilor achitate în perioada de raportare indiferent de data în care acestea au fost primite de la persoane impozabile care aplică sistemul de TVA la încasare defalcate pe fiecare cotă de TVA (20%, 9%, 5%).
aaaaaa…si uitasem :

8. Declarația se depune pe ianuarie și februarie 2016 ca și până acum, pe sistemul actual, urmând ca în martie să fie depusă după regulile extrem de ciudate de mai sus + cea din ianuarie + februarie încă o data, tot după aceleași reguli .
si
9. se depune și pe 0 ( adică inclusiv dacă nu au fost realizate operaţiuni de natura celor care fac obiectul declarației )

Adica ce sa mai zici ? Va dati seama cam ce haos va fi ?? Cu facturi primite, date, anulate, stornate , pierdute … pfffffffff… si ce soft de conta trebuie sa ai sa gestioneze toate aceste date !!
Practic in declaratia asta va fi si vechea 394 + decontul de TVA 300 + declaratia 390 se pare ….
Multumim ANAF pentru sistemul militienesc promovat cu atata sârguinţă !!!
Cum e posibil sa avem asa oameni ce fac legi fiscale in tara asta si care sa nu aiba cel mai mic si neinsemnat simt al PRACTICII IN MATERIE CONTABILA si FISCALA, nu al teoriei, ca la asta toti sunt foarte buni pana ajung pusi in sistem?!
 Consultant fiscal Cornel Grama

proiectul de ordin aici :
https://static.anaf.ro//legislatie/OPANAF_3769_29122015.pdf
modelul declaratiei aici :
https://static.anaf.ro//le…/Anexa1_OPANAF_3769_29122015.pdf
Intructiuni de completare aici :
https://static.anaf.ro//le…/Anexa2_OPANAF_3769_29122015.pdf

Aș mai adăuga eu câteva cuvinte. Unul dintre aspectele care mă făceau să cred că urmează o perioadă de debirocratizare și implicit de eficientizare a fost numirea lui Gabriel Biriș ca secretar de stat pe probleme de fiscalitate. 
Vorbim de greaua moștenire dar totuși de ce ea nu este atacată de cel care a stat pe baricadele mediului de afaceri?
Partea proastă din tot ce am citit eu până acum ar fi că ANAF-ul pune în continuare biciul pe contribuabilul bun platnic, astfel compensându-se incapacitatea instituției de a reduce marea evaziune. 
Eu tot mai sper că în minister, datorită oamenilor noi și foarte bine pregătiți, se vor mai întâmpla minuni, până la urmă speranța moare ultima. 
Am să încerc să obțin și un punct de vedere din partea secretarului de stat din MF, Gabriel Biriș.

6 comentarii

  • Toti sunteti (inclusiv d-stra) grozavi de ancorati in realitate atata timp cat sunteti doar jurnalisti sau apareti doar "pe sticla"…In clipa cand dobanditi o calitate oficiala (vezi purtatorul de cuvant al guvernului) sau functie (vezi Biris), faceti si debitati numai prostii, inclusiv sintagme de genul "eu n-am fost de acord, insa…"; asa ca: rusine!

  • Aceste lucruri si aberatii se intampla deoarece cei ajunsi in functii de decizie prin ministerul de finante/anaf nu au lucrat in viata lor in firme romanesti de contabilitate unde sa se loveasca efectiv de acest zid birocratic…..

  • Vechea declaratie n-a rezolvat nimic. Atat ca inspectorii isi pierdeu timpul pe la firme cu rezolvarea diferentelor de la D394, ca de gasit nu gaseau nimic esential. Noua declaratie va produce si mai multe erori, decat cea veche, dar iti va da si posibilitatea sa te corectezi singur, daca partenerii tai isi vor da acordul. Te intrebi atunci ce rost mai are ? Probabil o mare parte din inutila munca se va transfera de la inspectori la contribuabili. Din afacerea aceasta, cel mai prost iese tot contabilul, care va muncii mult mai mult si probabil pe aceiasi bani.

Adaugați un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.