Auto-moto

X1 crossover o surpriza de la BMW

Stelian Muscalu

SUV-urile (Sport Utility Vehicle) sunt cu siguranta vedetele pietei auto romanesti dar si internationale. In perioada 2008, asadar de la declansarea crizei, si pana anul trecut vanzarile de SUV-uri au crescut cu aproape 90%. Numai in Romania acest segment a crescut de patru ori, tractat fiind de Dacia Duster.

Intrebarea este cum creste un segment, atentie scump, pe o piata unde doar masinile low cost mai sunt cautate? Stiu ca suna ca un paradox in termeni. Dar exact asta s-a intamplat.

De la declansarea crizei, piata auto, alaturi de alte piete, s-a prabusit. Au existat doua exceptii: a masinilor low cost si aici nici macar nu as generaliza ci pur si simplu as puncta Dacia si segmentul SUV.

Daca e sa scotocim dupa explicatii ele sunt mai multe.

In primul rand avansul tehnologic care a transformat masina de teren rigida cu un aspect spartan intr-o adevarata limuzina. Nu stiu cati dintre noi si-ar fi imaginat in urma cu 10 ani un SUV de la Porsche sau Maseratti. Aceasta transformare a acaparat un nou segment de clienti cu bani care, uitandu-ne la vanzari, nu au prea dat cu portofelul de criza.

O alta explicatie, specifica mai ales pentru piata interna cred ca este grandomania. Un SUV este masina cea mai potrivita in care poti sa epatezi,. Poti sa-ti arati statutul social, realizarile sau pseudo nivelul la care ai ajuns.

Dincolo de aceasta explicatie, subiectiva, SUV-urile sunt o alternativa interesanta. Sunt suficient de solide cat sa-ti asigure siguranta in caz de accident, sunt extrem de bine echipate incat sa-ti asigure puterea de care ai nevoie de la un motor si suficient de bine desenate cat sa-ti asigure comfortul unei limuzine.

Probabil ca asta este reteta castigatoare pe care au simtit-o si aplicat-o tot mai multi producatori. Iar in piata este loc de modele noi. Ne demonstreaza asta BMW care pare sa pregateasca un crossover X1.

Modelul ar completa gama din seria X dupa modelele de suces X5, X3 si X6. Noua masina ar putea sa concureze ca dimensiuni cu Qashqai, un model de succes al japonezilor de la Nissan.

La pret lucrurile stau putin diferit, din informatiile de pana acum, se vehiculeaza 25 de mii de euro pretul de pornire. Lucru care reprezinta un dezavantaj in competitia cu masina nipona.

Cu acest nou model BMW isi va consolida suprematia pe clasa masinilor premium in conditiile in care Audi si Mercedes ii sufla tot mai puternic in ceafa.

Daca va tenteaza acest nou model nu dati fuga la reprezentanta deoarece aparitia lui pe piata este programata pentru 2018

3 comentarii

  • Chestia cu siguranta este foarte discutabila. Mai mare nu inseamna neaparat mai sigur.
    SUVurile mari se rastoarna mai usor tocmai ca sunt mari si au centrul de greutate mai ridicat.

    Iar aparenta soliditate este numai o aparenta. Tabla se indoaie la fel de usor si la SUVuri si la sedanuri. Conteaza cum sunt gandite ramforsarile, airbag-urile si zonele de deformare controlata.
    Daca sa zicem ar fi o coliziune intre un BMW seria 5 si un BMW X5 si ar fi sa aleg in care dintre masini sa fiu in momentul coliziunii, in mod sigur as alege seria 5 pentru ca as avea mai multe sanse de supravietuire.

    SUVurile mari intr-adevar alimenteaza ego-ul. Un astfel de vehicul parca spune tuturor ”da-te la o parte din fata mea saracule”. Chiar si pozitia, un pic mai inalta in scaun, te face sa te simti un pic peste ceilalti muritori de rand cu care imparti traficul.
    Dar un mini SUV ce transmite? Un fel de ”Uita-te la mine, vreau sa ma dau mare, dar nu sunt capabil de mai mult” (ori ca n-am bani pentru o hardughie mare, ori ca nu sunt capabil sa conduc o hardughie mare)

    Pana la urma chiar denumirea clasei este o gluma – Sport Utility Vehicle…
    Care sport? Ca la sportivitate si un VW Golf GTI e mai bun.
    Care utilitate? Ca de fapt nu au mari capabilitati de off-road. Utilitatea e ca au portbagajul mai mare si poti sa indesi mai multe si au garda la sol mai mare asa ca poti sa sari mai usor peste borduri si sa parchezi chiar pe iarba cand te duci la shopping.

    Rational vorbind, SUVurile nici n-ar trebui sa existe. Cel putin nu in Europa si nu in orasele aglomerate.
    Faptul ca au atata succes demonstreaza inca odata ca oamenii nu iau decizii rationale ci emotionale, nu se bazeaza pe dovezi ci pe perceptii.

  • cand vorbesc de siguranta ma gandesc acum la accidentul pe care Huidu l-a avut acum cativa ani. El intr-un SUV si ceilati, care din pacate au muti toti, intr-un Logan. Cand vorbesc de performante… cu siguranta un SUV te va scoate d epe o strada inzapezita de acolo de unde nicio limuzina nu o va face. NU ma contrazice fiindca vorbesc din experienta personala. Acum ca exista masini de off road special preparate sa te cateri cu ele… deja vorbim de o alta categorie. Cat despre compatibilitatea orasului cu SUV-ul aici este o poveste cel putin discutabila.

  • Hai mai sa nu comparam mere cu pere, bine?
    Dacia Logan are 3 stele la EuroNCAP., iar Mercedes ML are 5 stele. Cum spuneam, nu cantitatea de tabla conteaza.

    Cu Audi Quatro iesi de pe orice strada inzapezita, Tot din experiență.
    Daca e să-l comparăm cu pseudo SUVuri gen Hyundai sau Kia, chiar si BMW X3… pai le da clasa la off road.

Adaugați un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.