Consumul, această fata morgana post criză, a apărut până la urmă. Şi statistica ne spune că se simte chiar bine. Avem creşteri pe linie – lună la lună, an la an şi perioadă la perioadă. Nu ştim cât timp poate să o ţină aşa şi să fie principalul motor de creştere. Asta rămâne de văzut… oricum nu este prea sănătoasă ecuaţia asta cu un consum în creştere destul de accentuată după o perioadă de post negru. Dar o să vorbim noi şi despre asta.
Aşadar în primele şapte luni ale anului avem o creştere de 5,5%. În 2014, avansul era chiar mai mare, între ianuarie şi iulie cifra de afaceri în comerţul cu amânuntul creştea cu peste 8%.
Însă dacă ne uităm noi mai atent la tot tabloul macroeconomic o să vedem că şi nuanţele lui sunt diferite făţă de cele de anul trecut.
Este suficient să ne uităm la inflaţie, una dintre tuşele mult mai palide în acest an. Ba chiar în ultimele două luni am avut inflaţie negativă, asta ca să nu vorbim despre deflaţie că este sperietoare Europei. Apoi petrolul, păi este la jumătzate faţă de anul trecut, chiar sub.
Acest indicator căruia noi îi spunem scurt consum se cheamă de fapt la INS Cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul. Adică INS-ul ne arată sumele care se învârt în acest domeniu. Prin urmare cu un petrol mai mic, avem preţuri mai mici de producţie, de transport, adică mai puţini bani care se învârt în acel indicator. Inflaţie mai mică înseamnă preţuri mai mici, vorbim aici inclusiv de scăderea TVA-ului din iunie, care s-a văzut în preţurile alimentelor… deci din nou, mai puţini bani în caciula indicatorului analizat.
Dacă ne uităm puţin defalcat o să vedem că cele mai importante creşteri le avem la categoriile unde au fost ieftiniri. La vânzările de alimente, băuturi şi tutun avem o creştere de peste 12%. La produsele nealimentare a fost stagnare la şapte luni. E zona în care nu au fost ieftiniri, ba chiar pe alocuri au mai fost şi scumpiri din cauza creşterii dolarului în prima parte a anului. La carburanţi a fost creştere de 5%. Tot pe scăderi de preţuri faţă de aceiaşi perioadă a anului trecut, când avem benzina sus de tot, pe la 6,2-6,3 lei pe litru.
Ceea ce putem spune este că avem o creştere de consum solidă însă dimensiunea sa reală s-ar putea să fie mult mai mare decât acest 5,5% din cifra de afceri a comerţului cu amănuntul.
Ce vreau de fapt să spun prin toată această demonstraţie este că trebuie să fim foarte atenţi. Suntem acum într-o maşină care prinde viteză, şoferul din păcate nu este prea priceput. Avantajul în acest moment este că mergem pe drum drept. Ce ne facem când o să apară o curbă? Nu de alta dar deşi nu se pricepe foarte bine la condus, nu cunoaşte nici maşina şi nici drumul, şoferul tot accelerează, viteza este tot mai mare iar maşina tot mai greu de controlat. (este vorba despre codul fiscal şi despre adrenalina introdusă în muşchiul consumului odată cu reducerea TVA-ului)