Auto-moto

Taxa auto trebuie restituită într-o singură tranşă

Stelian Muscalu

De câte ori mă uit spre taxa auto trag aceeaşi concluzie. Statul român nu ştie nici măcar să pună o taxă care să respecte legea. Birul ăsta de mediu este schimbat de la an la an pentru simplul fapt că Uniunea Europeană spune clar că nu este legal. Mai nou restituirea taxei auto în rate întinse pe cinci ani a fost declarată neconformă de Curtea Europeană de Justiţie. Era lucrul despre care am mai discutat şi despre care noi am tot spus că este o tâmpenie. Adică, tu stat, îmi iei banii într-o singură tranşă, o căruţă de bani, după care îmi dai suma înapoi cu pipeta. Explicaţia fiind că nu ai bani? Ce mă interesează pe mine dacă ai tu sau nu bani. Pe mine m-a întrebat cineva atunci când mi-a luat taxa auto dacă am sau nu bani?

Numai că de data aceasta nu mai vorbim doar de nemulţumirea mea sau a altora ci de o decizie a Curţii Europene de Justiţie. Ce înseamnă asta? Păi vorba unui mare comic român – „ai, n-ai, dai!”Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a stabilit că insuficienţa fondurilor invocată de guvern nu este un motiv admisibil. Asta deoarece legislaţia europeană spune că este interzisă returnarea în tranşe a taxelor încasate ilegal.

Statul român trebuie să bage adânc mâna prin buzunare şi să scoată de acolo vreo 3 miliarde de lei, bani pe care i-a luat ilegal de la aproximativ 1 milion de şoferi. Este vorba, evident, despre şoferii care au plătit această taxă în intervalul 2007-2013. Dar asta este doar o problemă. Pentru că v-am spus zilele trecute şi că aceeaşi Curte Europeană de Justiţie a declarat ilegală şi actuala taxă de mediu, care a intrat în vigoare după 2013.

Forul european a decis, conform profit.ro, că statul român este obligat să restituie și timbrul de mediu (taxa auto în vigoare) pentru mașinile second-hand, după ce și celelalte forme ale taxei au fost declarate nelegale. Acum, dacă stăm strâmb dar calculăm drept, la cele 3 miliarde de mai devreme mai adăugăm încă vreo 4. Ceea ce înseamnă că statul trebuie să plătească cam 1% din PIB din cauza incapacităţii de a găsi o formulă legală de a taxa maşinile care poluează.

Atenţie, nu mai putem vorbi de plăţi eşalonate. Deja magistraţii europeni au spus foarte clar că banii trebuie daţi toţi odată. Asta în condiţiile în care deficitul bugetului de stat estimat, sare deja de 3%. Cu încă un procent în plus se intră într-o zonă extrem de periculoasă.

Ca să aveţi o imagine şi mai clară despre efortul imens pentru restituirea acestei taxe, imaginaţi-vă că suma totală ce ar trebui restituită echivalează cu impactul unei reduceri a TVA cu aproape patru puncte procentuale asupra bugetului, dat fiind că un punct de TVA echivalează cu 1,7 miliarde de lei.

Asta înseamnă că restituirea banilor va obliga Guvernul să caute și noi surse de finanțare a programelor de protecție a mediului. Ceea ce pe mine mă duce cu gândul că pe piaţă urmează să apară o noi taxe şi impozite.

Vă reamintesc faptul că decizia Curţii, în privinţa ultimei variante a taxei auto, a fost motivată, în principal, de două discriminări pe care le creează timbrul de mediu. Prima se referă la scutirea de acest timbru pentru mașinile pentru care s-a plătit o taxă auto anterior, iar cea de-a doua la faptul că pentru mașinile second hand aflate pe piață, timbrul se datorează la vânzare, un moment nesigur. Pe de altă parte, proprietarii unui vehicul care se află pe piața națională și pentru care nu a fost plătită nicio taxă fie pentru că acest vehicul a fost înmatriculat anterior datei de 1 ianuarie 2007 ar putea, să utilizeze vehiculul menționat fără a achita timbrul de mediu până la vânzarea respectivului vehicul, adică până la un eveniment viitor și nesigur, în timp ce proprietarul unui vehicul similar importat dintr-un alt stat membru nu ar putea utiliza acest vehicul decât timp de 90 de zile înainte de a trebui să îl înmatriculeze și, prin urmare, să plătească timbrul de mediu menționat.

Prin urmare toţi cei care au plătit această taxă auto, timbru de mediu şi cum l-o mai fi chemat, acum trebuie să meargă să depună o cerere pentru restituirea banilor, dovedind evident că taxa nu a fost recuperată până la momentul acelei cereri.

Foarte multă lume m-a întrebat ce se întâmplă pe viitor cu această taxă. Mai ales persoanele care vor să-şi cumpere o maşină. Taxa nu dispare. Ea se transformă. În acest moment la Ministerul Mediului, în laboratoarele financiare, se coace o nouă formă a atât de blamatei taxe de mediu.

Adaugați un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.