Piaţa muncii gâfâie din greu. Datele INS ne arată că şomajul este la cel mai redus nivel din 1994 şi până acum. Şi asta pentru că abia atunci s-au făcut primele raportări căci altfel cine ştie ce surprize am mai fi avut.
În aceste condiţii te gândeşti că angajatorii ar trebui să se poarte cu mânuşi cu angajaţii pe care-i au sau cu cei potenţiali. Cifrele unui sondaj derulat pe un eșantion de aproximativ 750 de persoane de către UndeLucrăm.ro, platforma ce găzduiește evaluări ale angajaților despre companiile în care aceștia lucrează arată însă altceva.
Să le luăm pe rând.
Banii. Sunt cei la care te gândeşti atunci când cauţi un loc de muncă. Propunerile financiare făcute de anumiți angajatori, care sunt formate dintr-o componentă salarială mică și una de bonus potențial foarte mare, sunt în general privite cu scepticism de angajații români. Poate că aici ar exista o explicaţie legată de competitivitate. Patronul român trage din greu să rămână competitiv pe o piaţă extrem de aglomerată cu presiuni mai ales din zona Asiatică extrem de puternice.
Respectul. Există un al doilea sondaj, desfășurat în perioada 11-25 iunie 2017, la care au participat 500 de persoane. UndeLucram.ro și-a propus să observe evoluția relației dintre departamentele de resurse umane și candidați în ultimii ani, în ceea ce privește feedbackul. Aici nu mai este vorba despre competitivitate şi nici despre alţi indicatori macrofinanciari ci doar de … bun simţ.
Până nu demult, participarea la un interviu, în special la unul care nu se concretiza cu obținerea unui loc de muncă, rămânea la stadiul de incertitudine, singurul răspuns pe care un candidat îl primea fiind clasicul și aproape mereu inutilul „vă sunăm noi.”
Dacă este să cuantificăm cumva lipsa de respect a angajatorului faţă de potenţialul angajat aflaţi că rezultatele celui mai recent sondaj arată că, de-a lungul timpului 91.4% dintre candidați – altfel spus, 9 din 10 candidați – nu au primit niciun fel de răspuns din partea companiilor la care au participat la un interviu.
„Suntem cu toții conștienți că activitatea de HR nu este una ușoară și că poate deveni foarte complicat să gestionezi câteva zeci sau sute de candidați. Totodată, în calitate de profesioniști, nu putem lăsa la voia întâmplării carierele a mii de oameni, prin omisiunea transmiterii unor informații esențiale pentru ei, în condițiile în care avem la dispoziție tehnologii moderne, care permit comunicarea rapidă și eficientă”, spune Costin Tudor, fondator și CEO al UndeLucram.ro.
Ca să vedem însă şi partea plină a paharului aflam că în ultimii câțiva ani, a existat o îmbunătățire în ceea ce privește feedbackul din partea angajatorului, fie el negativ sau pozitiv. Aproape 73% dintre participanții la sondajul UndeLucrăm.ro au răspuns afirmativ când au fost întrebați dacă în ultima vreme li s-a comunicat un refuz în privința angajării după un interviu susținut.
Problema este, spun cei care au răspuns întrebărilor, că, deși li se comunică refuzurile de angajare, nu li se transmit și motivele acestor refuzuri. 98% dintre respondenți au spus că și-ar dori să știe motivul refuzului, pentru a îmbunătăți acele aspecte care, la interviurile viitoare, le-ar asigura o poziție mai bună în fața angajatorului.
Când vorbim de modalitatea de comunicare post-interviu cu angajatorul, contrar tendinței la nivel mondial, românii încă preferă să li se comunice verbal, prin telefon informațiile necesare sau rezultatele. Doar 54% au optat pentru modalitățile de comunicare moderne ca mesageria instant sau emailul.
În urma sondajului, se poate constata o evoluție a relației angajator-candidat în ultimii ani, în special în ceea ce privește comunicarea răspunsurilor după un interviu. Din păcate, aceste răspunsuri își pierd utilitatea, dacă nu sunt însoțite de o motivare care să îl facă pe candidat să înțeleagă eventualele puncte slabe.
Şi ca să închidem cu ideea cu care am început, legată de competitivitate, cred că este momentul ideal pentru o schimbare de mentalitate a angajatorilor din România. Respectul faţă de angajat este ingredientul cheie care trebuie adăugat în ecuaţia complexă a profitabilităţii. În lipsa lui, vom asista la creşteri de business artificiale şi la prăbuşiri ale acestora pe măsură.
Prin urmare este nevoie de puţin bun simţ. Este momentul în care piaţa va tria „patronul” de adevăraţii oameni de afaceri care ştiu să respecte resursa umană