S-a vândut Mega Image, cel mai mare lanţ de magazine din România. Tranzacţia este pe măsură, adică 9,3 mld de euro a primit grupul mamă al Mega, Delhaize. Nu este vorba despre bani cash ci despre acţiuni iar preluarea s-a făcut de către olandezii Royal Ahold. Este o preluare uriaşă, cea mai mare din industria de retail din ultimii 10 ani.
În urma acestei preluări apare gigantul Ahold Delhaize care va avea venituri anuale de peste 54 de miliarde de euro şi 50 de milioane de clienţi în fiecare săptămână. Vorbim de o reţea de peste 6500 de magazine în care muncesc peste 400 de mii de angajaţi. Cu aceste cifre noua entitate creată va ocupa locul 4 într-un top al celor mai mari retaileri din Europa şi al cincilea din Statele Unite.
Delhaize va avea doar 39% dintre acţiuni in vreme ce Royal Ahold va deţine grosul de 61%. Aşa că şi poziţiile de top management revin tot olandezilor care vor controla compania.
Poate şi din această cauză acţiunile Delhaize au scăzut cu 5,4% în vreme ce titlurile Ahold au crescut brusc după anunţarea tranzacţiei. Schimbarea de strategie ar putea să aducă noutăţi şi pe piaţa de la noi unde Mega Image a avut cea mai rapidă expanisiune văzută vreodată.
Aşa au ajuns la peste 420 de magazine care au adus peste 600 de milioane de euro. Nu cu mult timp în urmă şeful Mega din România a plecat, imediat după această mutare, au fost închise toate magazinele Mega din Piteşti. Ceea ce poate spune multe despre noua strategie.
Ambii retaileri deţin în afara Europei supermarketuri pe coasta de est a SUA, fapt ce a provocat speculaţii de-a lungul timpului referitoare la o posibilă fuziune. Acordul va crea economii anuale de 500 de milioane de euro, în decurs de trei ani, anticipează cei doi retaileri. Lanţul de magazine Giant al Ahold, care operează în Virginia, Maryland, Delaware şi Washington a fost afectat de noile magazine deschise de concurenţă.
În general la astfel de tranzacţii se aşteaptă şi un verdict din partea concurenţei. Însă analiştii pieţei consideră că tranzacţia nu va avea probleme din partea autorităţilor de reglementare, în condiţiile în care sub 5% din magazinele din SUA ale noii companii îşi suprapun activităţile. Singura problemă ar putea fi cele 28 de magazine ale Ahold din Belgia.