ROI – Return On Investment

Stelian Muscalu

Return on Investment – pe românește ar însemna câștigul dintr-o investiție.
Este un instrument de măsurare a performanței foarte popular, în principal datorită simplității sale.

ROI înseamnă – (câștig – costuri) / investiție

ROI ne arată cât de profitabilă este o investiție.

De ce este așa de important? Simplu. Pentru că de cele mai multe ori suntem în situația de a alege – investim în afacerea A sau in afacerea B? Desigur, ideal ar fi să investim în amândouă dacă sunt profitabile, doar că nu avem suficienți bani așa că va trebui să facem o alegere. Și în mod evident vom dori să alegem investiția care ne aduce cel mai mare profit.

În practică e un pic mai greu decât în teorie. ROI ne ajută să luăm decizii, dar trebuie să avem grijă cum îl calculăm (ce date introducem) pentru că rezultatele pot fi înșelătoare dacă nu le interpretăm cum trebuie.

De exemplu:

Avem 10.000 lei

Afacerea A – cumpărăm o mașină de făcut înghețată cu 9.000 lei. Încă 1.000 costă ingredientele, curentul electric etc. Vindem înghețată de 5.000 lei.

ROI A = (5000 – 1000) / 10000 = 40%

Afacerea B – cumpărăm sucuri răcoritoare de 2.000 lei de la fabrică și le revindem cu 3.000 lei la un festival în aer liber.

ROI B = (3000 – 2000) / 2000 = 50%

Bun. La prima vedere ROI B > ROI A. Deci alegerea evidentă ar fi să investim în afacerea B.

Da, dar noi am avut la dispoziție 10.000 lei.  Dacă vedem lucrurile din această perspectivă…

ROI B = (3000 – 2000) / 10000 = 10%.

Noi de fapt am investit doar 2.000 lei și restul de 8.000 au stat degeaba. Dacă am mai găsi încă o afacere, Afacerea C, în care să investim cei 8.000 de lei pe care i-am avea disponibili atunci poate ar fi mai profitabil să investim în răcoritoare. Altfel afacerea cu înghețată este mai bună.

Exemplul de mai sus a fost simplificat la maxim. Când putem ajunge la cifre clare totul devine ușor. De aia e matematica așa de frumoasă pentru că se bazează pe cifre.

În realitate e mult mai dificil. Cifrele nu sunt atât de evidente. De exemplu – ar trebui să investim sau nu într-o campanie de PR? Putem să calculăm ROI în cazul ăsta? Eu aș spune că nu, dar mulți se încăpățânează să o facă. Este destul de clar cât ne costă campania de PR (deci avem cifre pentru investiție și pentru costuri), dar e mai puțin clar care sunt câștigurile. Dacă nu este clar nu înseamnă că nu există câștiguri. Ele pot fi chiar foarte mari (o campanie de PR bună va crea o imagine mai bună pe termen lung, va atrage parteneri de afaceri și oportunități pe termen lung etc) doar că nu depind doar de campania de PR (dacă noile produse ale companiei nu sunt pe placul clienților atunci vânzările ar scâdea în loc să crească și imaginea companiei ar avea de suferit în loc să se îmbunătățească).

Adaugați un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.