Auto-moto

Prima maşină, al 2-lea eşec. Guvernul Cioloş pe urmele lui Ponta

Stelian Muscalu
 Noul guvern de tehnocraţi pare să preia ideile nu tocmai strălucite lăsate moştenire de guvernul Ponta. Programul prima maşină este una dintre ideile expirate care s-au dovedit un fiasco total. Statul a alocat vreo 350 d emilioane de lei buget pentru acest program din care s-au cheltuit vreo 3 milioane. Pentru că oamenii nu prea sunt interesaţi mai ales atunci cân programul are şi unele restricţii – maşini de până în 11.000 de euro.
Practic Guvernul vrea să combine cele două programe – Prima Maşină şi Rabla. Conform unor informaţii, ministerul de finanţe propune ca tichetul valoric primit la casarea unei maşini prin programul Rabla să poată fi folosit ca avans pentru un credit acordat prin programul Prima Maşină. Chiar dacă tichetele valorice acordate în schimbul rablelor nu se mai cumulează, unul singur este de ajuns pentru acoperirea avansului de 5% pentru creditele garantate de stat. Mai exact, un autoturism cumpărat prin programul Prima Maşină nu poate să fie mai scump de 50.000 de lei, adică 11 mii de euro, aşa cum spuneam puţin mai devreme. Folosirea unui voucher de 6.500 de lei prin progranul Rabla ar reprezenta un avans de 13%.
Ca să ne înţelegem ar trebui să vedem în ce condiţii trebuie să intervină statul în piaţa liberă. Cred că exemplul cel mai bun este programul prima casă. Buba cea mai mare a fost şi la noi, ca în întreaga lumea, piaţa imobiliară. Pe atunci prăbuşirea era semnificativă, cifrele arătau scăderi în industrie de 20-30%. Atunci a venit guvernul şi a spus că trebuie să pună o proptea pieţei. A fost una dintre ideile bune dar aplicate destul de prost. Personal cred că ar fi trebuit să intre în program doar apartamentele noi ca să fie susţinută industria şi pe verticală şi pe orizonatală.
Aşadar s-a intervenit într-un moment de criză, de scădere, în care dacă cineva aflat la butoane nu trăgea frâna de mână industria cădea în cap. Bun. Să ne întoarcem la maşinile noastre. Cum stă acum piaţa auto.
În 2015, pe piaţa auto, vânzările au fost în continuă creştere. În primele 11 luni au fost cu aproape 17% mai mari decât în aceeaşi perioadă de anul trecut. Din ianuarie până în noiembrie au fost cupărate aproape 90.000 de maşini noi. Păi şi atunci de ce să intevenim pe piaşa asta?
Poate ar fi fost o ideea să existe un program pentru susţinerea celor două fabrici Dacia din Piteşti şi Ford Craiova. Ghinion însă, Comisia Europeană ar considera asta discriminare în faţa celorlaţi producători aşa că statul român nu are voie să facă aşa ceva. Prin urmare acum avem nevoie de acest program ca să ce? Să susţinem afacerile producătorilor care scot pe poarta fabricii maşini mai ieftine de 11,000 de euro? Oare cu acei 100 de milioane de euro propuşi pentru acest program nu s-ar face alte lucruri ceva mai utile pentru poporul ăsta?

Adaugați un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.