Business

Orbirea perceptuală

Radu Rosulescu

Cele mai multe accidente dintre mașini și motociclete se întâmplă din cauză că șoferul mașinii nu acordă prioritate motocicletei.

Și aproape întotdeauna șoferul mașinii motivează că nu l-a văzut pe motociclist. Da, de cele mai multe ori adaugă și că motociclistul avea viteză mult prea mare. Bineînțeles, asta cu viteza este o scuză pentru șofer.

Eu sunt motociclist și știu bine cum stă treaba. E adevărat, motocicleta e mai agilă, îți vine să abuzezi un pic de accelerație, dar totuși, motocicliștii nu circulă chiar cu viteza luminii. De cele mai multe ori circulă cu aceeași viteză ca și mașinile sau poate un pic mai repede, dar nu cu mult. Aaa, există și excepții, există și motocicliști teribiliști, dar nu despre ei vorbim și nu ei reprezintă majoritatea.

Și atunci de ce nu-i văd automobiliștii pe motocicliști? De ce li se pare că motocicliștii circulă mereu cu viteză supersonică? Păi ce altă explicație ar putea să dea un șofer? Dacă el era atent la drum și deodată s-a trezit cu motocicleta în fața lui înseamnă că motocicleta avea viteză mare de tot. Logic, nu?

NU. Pare logic, dar nu e. Motocicleta nu avea viteză atât de mare încât să nu fie văzută. Nu viteza este explicația. Există o altă explicație. Se numește orbire perceptuală – adică incapacitatea de a observa un stimul neaşteptat ce apare în câmpul vizual atunci când ne concentrăm atenţia asupra altor lucruri.

Ce legătură are asta cu afacerile? O să îți dai seama imediat. Se întâmplă același fenomen de orbire – nu vedem oportunitățile deși ele se cască mari de tot în fața noastră.

Știu, poate tu crezi că ție nu ți se poate întâmpla. Tu ești mereu atent, mereu alert. Poate un motociclist sau un biciclist îți mai scapă din când în când, dar o oportunitate de afaceri n-ai putea să o ratezi niciodată. Ei bine, să știi că și tu suferi de orbire perceptuală la fel cum suferă toți oamenii.
Nu crezi? Uită-te cu atenție la filmulețul de mai jos și pe urmă vorbim.

Deci?
Ai reușit să numeri câte pase s-au făcut cu mingile? Majoritatea oamenilor au răspuns corect. Pentru că pe mingi s-au concentrat de la început.
Ai reușit să vezi gorila? Mai mult de jumătate din oameni nu reușesc să o vadă, deși nu e vorba de nicio scamatorie, niciun truc. Gorila apare chiar în fața ochilor și stă mai bine de 8 secunde pe scenă.
Experimentul cu gorila este deja faimos. S-ar putea să fi auzit de el și să vezi imediat când apare gorila (pentru că știai că o să apară). Dar în varianta aceasta particulară s-a schimbat și culoarea draperiilor, iar una din fetele îmbrăcate în negru s-a retras de pe scenă. Ai văzut toate astea? Să nu îmi spui că da, fiindcă nu te cred. De fapt pe orbirea perceptuală își bazează și iluzioniștii toate trucurile. Te fac să fii atent la altceva și în timp ce tu te concentrai la hocus-pocus, ei își fac numărul de magie chiar sub nasul tău fără ca tu să îți dai seama.

Orbirea perceptuală are de-a face cu teoria incongruenței – ceea ce ne așteptăm să se întâmple ne învăluie ca într-o ceață percepțiile asupra realității. Cu alte cuvinte, nu vedem tot ce este de văzut ci doar ce ne așteptam să vedem / ce credeam noi că vom vedea.

Știi cum poți să fii atent la motocicliști? E destul de simplu. Înainte să pleci de acasă cu mașina propune-ți să numeri câți motocicliști întâlnești pe drum. O să vezi că așa nu o să mai apară niciun motociclist pe neașteptate în fața ta. Dacă te aștepți de la început să vezi motocicliști atunci îi vei vedea.

Cum rămâne cu afacerile?

Hai să îți dau un mic exemplu.
Știai că elvețienii au inventat ceasurile cu quartz? Dar n-au sesizat deloc potențialul acestei invenții. Au fost orbiți de tradiție și de faima câștigată de precizia mecanismelor ceasurilor lor. Li s-a părut că mecanismul cu quartz este inferior și își vor știrbi prestigiul dacă îl folosesc.
Dar uiite că japonezii au sesizat oportunitatea în locul elvețienilor și au folosit-o. Celor de la Seiko nu li s-a părut că le-ar fi diminuată reputația dacă ar folosi mecanisme cu quartz. Și astfel au invadat piața cu ceasuri ieftine, dar la fel de precise ca ale elvețienilor.
Rezultatul? Cota de piață a ceasurilor elvețiene a scăzut de la 65% la 10%.

Ce ar trebui să faci ca să diminuezi efectul de orbire perceptuală? Iată câteva trucuri:

  • Gândește creativ. Ieși din rutina zilnică – folosește altă rută de acasă la serviciu, du-te și vizitează o galerie de artă, fă ceva ce n-ai mai făcut niciodată sau n-ai mai făcut de mult etc
  • Nu încerca să rezolvi toate problemele de unul singur. Nu lua toate deciziile de unul singur. Sfătuiește-te și cu alții, mai ales cu cei care știi că nu gândesc ca tine.
  • Fii atent la impactul pe care îl ai asupra celor din jur. Nu te aștepta ca toată lumea să reacționeze ca tine, să gândească la fel ca tine. Încearcă să te pui și în pielea altuia și să te gândești ce ai face / cum ai gândi în locul lui
  • Nu crede că tu ai răspuns la toate întrebările. Nu crede că tu ești mai deștept ca toți. Ascultă și ce au alții de spus. Întreabă dacă nu cumva ți-a scăpat ceva
  • Nu te mulțumi să vezi lucrurile doar la suprafață. Intră în detalii.
  • Nu evita subiectele delicate. Nu da vina doar pe alții. Întreabă-te și ce ai făcut sau n-ai făcut tu sau ce trebuia să faci sau să nu faci tu. Nu veni cu scuze și cu explicații pregătite în cazul unui eșec. Dacă te concentrezi pe eșec atunci ai mari șanse să și eșuezi.
  • Ia-ți angajamente și încearcă să te ții de promisiunile făcute
  • Comunică clar ce vrei și ce aștepți de la alții
  • Nu tolera ”lasă că merge și așa”. Știu că e tipic românesc, dar poți mai bine de atât
  • Analizează lucrurile din mai multe perspective. Aplică metoda celor 6 pălării ori de câte ori ai ocazia

 

1 comentariu

Dă-i un răspuns lui Mircea Anulare

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.