Business

O capitală administrată onest pentru oameni

Marius Dragu
Scris de Marius Dragu

Când vorbim despre administrarea Primăriei Municipiului București nu pot să nu mă gândesc la scandalul Enron – unul din cele mai răsunătoare falimente din toate timpurile. Cum a ajuns una din cele mai mari companii americane în situația de a nu mai valora nimic? Prin fraudă, prin falsificarea rapoartelor financiare și prin înființarea unor companii fantomă al căror singur scop era să înșele investitorii. Voci autorizate susțin că și PMB se află într-un faliment mascat. Nu pot susține valabilitatea unei astfel de afirmații, în schimb pot să spun următoarele: nu există pic de transparență în ceea ce privește administrarea capitalei, este foarte dificil să afli cifre corecte. Nu se știe exact câți angajați are primăria, punând la socoteală și pe cei ai ”faimoaselor” companii municipale a căror înființare a fost declarată de către instanță drept ilegală. Jurnalistul Sorin Ioniță susține că sunt peste 45.000 de angajați, cu 2.000 mai mulți decât are aparatul administrativ al Uniunii Europene. Este foarte greu să urmărești cheltuielile primăriei și mai ales este dificil de înțeles care este raționalitatea cheltuirii acestor bani. Un control serios la primăria capitalei nu s-a mai făcut de mai bine de 10 ani, conform afirmațiilor făcute de către Ministrul Finanțelor – Florin Câțu.

În aceste condiții transparentizarea este prioritatea principală. Nu putem vorbi despre onestitate când nu există transparență.

Cum se face administrarea capitalei? 9 Companii Municipale din București și 8 instituții subordonate Consiliului General al Municipiului București (CGMB) prestează servicii identice. Angajați cu aceleași atribuții în fișa postului se găsesc și într-o parte, și în cealaltă. Să nu mai vorbesc că fiecare din aceste entități are propriul serviciu de resurse umane, de achiziții, de contabilitate, IT, juridic etc. Un alt exemplu – În subordinea PMB există – Administrația Lacuri, Parcuri și Agrement, Centrul de Protecție a Plantelor, Direcția de Arhitectură Peisagistică… denumiri pompoase pentru a masca activitatea de tăiat frunze la câini. Nu vreau să bagatelizez importanța muncii funcționarilor angajați în aceste instituții, dar organizarea este total ineficientă și nejustificată.

Trebuie eliminate formele fără fond. PMB va trebui să funcționeze având la bază un sistem bazat pe eficiență și pe indicatori de performanță.

Angajarea personalului va trebui să se facă pe bază de competențe, nu pe bază de pile și clientelă de partid ci prin organizarea de concursuri de către o firmă externă specializată în recrutare și pe baza unor proceduri clare și transparente. Pentru funcționari este necesară introducerea drumurilor de carieră (career path) astfel încât fiecare angajat să cunoască ce oportunități de carieră va avea dacă urmează un anumit drum, ce are de făcut pentru a avansa în carieră, cum este evaluat, ce abilități și aptitudini trebuie să își dezvolte.

Adaugați un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.