Nouă cine ne face drumurile până la urmă?

Stelian Muscalu
Dacă aş fi fost întrebat care sunt priorităţile ministerului Transporturilor, răspunsul ar fi fost extrem de simplu. Schimbarea conducerii CNADNR. Era singura mutare de la acel minister care se putea face fără nicio analiză prealabilă. Analiza a fost făcută în ultimii ani exact de rezultatele companiei care s-ar traduce prin cioturi de autostradă, prin bugete necheltuite, prin procese cu constructorii, prin demolari ale autostrăzilor abia construite… şi lista e lungă. Prea lungă.
Am tot spus că infrastructura unei ţări este ca sistemul snaguin din corpul uman. Dacă nu ai vene nu ai cum să trăişti. Dacă nu ai autostrăzi nu ai cum să te dezvolţi. Este împotriva oricărei idei de bun simţ să crezi că poţi face ceva într-o economice, care nu are drumuri.
Timp de 26 de ani ne-am uitat la vecini şi le-am numărat km… asta în timp ce în România de la an la an lucrurile au mers tot mai prost. Am avut promisiuni din 4 în 4 ani de mii de km de autostradă. Cred că dacă toate aceste promisiuni s-ar fi concretizat am fi avut o autostradă cu care puteam ajunge fără probleme pe lună.
Din păcate am rămas cu promisiunile, iar pe ele nu putem transporta nimic. Demiterea şefului de la Compania de drumuri nu ştiu dacă este cea mai bună decizie. Păi eu mă întreb în cazul ăsta cine plăteşte pentru dezastrul de pe Cunţa-Sălişte? Cine plăteşte pentru toate lucrările făcute prost? Cine plăteşte pentru lucrările care nu s-au făcut? Ne luăm gentuţa şi plecăm acasă fără să dăm socoteală? Păi în cazul ăsta, în care nimeni nu-şi asumă nicio răspundere, oricine poate să ocupe fotoliul de director. Nici nu contează că este pregătit sau nu, care are studii de specialitate sau nu, că este un bun manager sau nu. Cu această abordare România nu o să aibă autostrăzi în veci.
Narcis Neaga a fost demis din conducerea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri la aproape doi ani şi jumătate de când a fost numit în funcţie. O perioadă mult prea lungă dacă este să ne uităm la rezultate. În 2014 au fost inauguraţi doar 50 de kilometri de autostradă. Anul acesta niciunul. CNADNR a avut un buget de investiţii de peste 800 de milioane de euro. Însă, potrivit execuţiei publicate de curând, a cheltuit doar 40% din aceşti bani până la jumătatea lunii noiembrie.
Însă lucrurile sunt şi mai grave la această companie d ela care aşa cum am spus, ar trebui să plece dezvoltarea economiei acestei ţări. În raportul de audit se vorbeşte inclusiv de un control făcut la Podul de la Giurgiu unde angajaţii companiei băgau banii în propriile buzunare. Raportul finalizat în martie a fost ascuns de şeful CNADNR… pe bună dreptate apare întrebarea de ce a făcut acest lucru?
Ministrul nu a comentat suspiciunile de corupţie din interiorul CNADNR. El spune că este treaba DNA să strângă dovezi privind eventuale ilegalităţi. În vară, Alin Goga unul dintre şefii direcţiei regionale din Craiova a Companiei de Drumuri, fost suspendat din funcţie şi acuzat de afirmaţii denigratoare după ce a declarat că unele contracte de drumuri au fost acordate cu dedicaţie. CNADNR a depus şi plângere penală împotriva lui Goga, care a fost unul dintre primii care au vorbit de problemele de pe tronsonul Cunţa-Sălişte al Autostrăzii Orăştie Sibiu. Din toate aceste informaţii se conturează un tablou sumbru la această companie care explică într-o oarecare măsură de ce drumurile noastre sunt aşa cum sunt.

3 comentarii

  • Superb articol!!
    Dar ce e de facut in cazul nostru, al oamenilor fara putere legislativa din Romania? Eu mi-as dori sa ajunga Putin presedinte in Romania, sau cel puțin unul ca el, dar din pacate obiectivele politice ale actualei clase de conducere nu sunt spre binele tarii…

  • Superb articol!!
    Dar ce e de facut in cazul nostru, al oamenilor fara putere legislativa din Romania? Eu mi-as dori sa ajunga Putin presedinte in Romania, sau cel puțin unul ca el, dar din pacate obiectivele politice ale actualei clase de conducere nu sunt spre binele tarii…

Adaugați un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.