Piața carburanților din România este una extrem de interesantă. Cu o concurență acerbă, cu noi jucători care-și vor partea leului și cu achiziții care pot schimba clasamentele.
In tot acest tumult, pe piață pot rămâne doar cei mai buni, iar restul, așa cum au fost benzinarii particulari, sunt sortiți falimentului. Despre această piață ne-am propus să aflăm mai multe direct de la sursă.
Astăzi stăm de vorbă cu cel mai tânăr manager de companie petrolieră Kinga Daradics – CEO MOL .
Stelian Muscalu: Să începem cu întrebarea care stă pe buzele tuturor când vine vorba de companii petroliere – Cum estimaţi că urmează să evolueze prețul carburanților în perioada imediat următoare? Care va fi situația anul următor, în viziunea dumneavoastră?
Kinga Daradics: În ceea ce privește prețurile finale ale carburanților, după cum foarte bine știți, sunt câteva elemente care intră în componența acestora: taxe (accize și TVA), costul petrolului și produselor rafinate, costurile de rafinare, transport, distribuție, evoluția cursului de schimb . Toate acestea au o influență semnificativă asupra prețului la pompă. Este dificil să facem estimări, întrucât există corelații cu evoluții internaționale volatile și impredictibile. Spre exemplu, în anii trecuți am avut creșteri de prețuri ale carburanților, urmate de scăderi destul de importante și o relativă stabilitate, cu mișcări în ambele sensuri, dar de relativ mică amploare.
Tot ce pot să vă asigur este că Mol România face eforturi permanente pentru a oferi clienților noștri cel mai bun raport calitate preț pentru toate produsele și serviciile pe care le punem la dispoziție.
Stelian Muscalu: Să presupunem că vreau să realimentez mașina și foarte aproape văd două benzinării. Una este MOL iar cealaltă aparţine concurenţei. De ce aș alege MOL?
Kinga Daradics: Din experiența noastră, șoferii români își bazează decizia de cumpărare pe mai multe criterii, printre care se numără atât calitatea carburanților cât și calitatea serviciilor.
Ne place să credem că veți alege benzinăria Mol pentru că noi putem oferi o garanție a calității și apreciem foarte mult fidelitatea clienților noștri.
MOL România comercializează carburanți de calitate produși în rafinăriile Grupului MOL, alături de lubrifianţii de calitate înaltă MOL Dynamic sau produsele premium de îngrijire auto EVOX.
Calitatea ne definește și în ceea ce privește gama de produse (alimente, băuturi, produse din tutun etc) pe care le oferim în magazinul din interiorul benzinăriilor.
De asemenea, șoferii pot lua o pauză la benzinăriile dotate cu terasă și restaurant, unde au la dispoziție sandviciuri, sucuri proaspete de fructe și cafea, și chiar preparate la grătar în anumite stații.
În plus, clienții pot achiziționa roviniete și Hu-viniete și au la dispoziție facilitățile dedicate posesorilor de carduri de carburant MOL Gold și MOL Silver sau ale sistemului de loializare MultiBonus. Prin acest sistem dedicat clienților loiali, punctele acumulate pot fi transformate în achiziții de produse sau servicii sau folosite în cazul unor promoții speciale.
Stelian Muscalu: Eu printre altele sunt şi motociclist, dacă îmi propun să fac turul României cu motocicleta, ce șanse am să rămân un client fidel MOL? Motocicleta are rezervor mic, ar trebui să alimentez măcar o dată la 250 km. Voi găsi o benzinărie MOL în drumul meu? Cât de mare e rețeaua MOL în România?
Kinga Daradics: Cu siguranță veți putea alimenta la una dintre cele 200 de benzinării care operează sub marca MOL în România întrucât rețeaua noastră are o acoperire națională, pe toate arterele cu trafic intens și în poziții de mare vizibilitate.
Mai mult decât atât, în anul 2014 am lansat site-ul www.molgroupcards.com, dedicat exclusiv deținătorilor de carduri de carburant MOL. Site-ul oferă avantaje multiple pentru clienţii noştri, cum ar fi posibilitatea de planificare a traseului şi calculul taxelor de drum pentru camioane. Nu în ultimul rând, clienţii noştri pot descărca gratuit de pe Google Play aplicaţia mobilă molgroupcards care permite, printre altele, planificarea traseului şi identificareacelei mai apropiate staţii MOL atât din România cât şi din celelate ţări în care Grupul este prezent.
Stelian Muscalu: Ați făcut achiziția anului în domeniul petrolier prin cumpărarea ENI – Agip. Asta după alte două achiziţii interesante AMOCO România şi Shell. Vor urma și alte investiții în extinderea rețelei?
Kinga Daradics: Cel mai important pilon al strategiei de creștere a MOL România este extinderea rețelei de retail. Am deschis benzinării noi în fiecare an, chiar și după ce s-a făcut resimțită criza economică. Astfel am reușit să obținem performanțe de vânzări peste media pieței, deși piața carburanților s-a confruntat cu tensiuni semnificative.
Cu siguranță vom deschide noi benzinării și în acest an. Avem proiecte aflate în diverse stadii de execuție și care vor fi finalizate. Îmi este greu să spun câte, pentru că procesul este destul de lung, sunt necesare autorizații emise de mai multe instituții.
Stelian Muscalu: Care e poziția pe care MOL o țintește pe piața din România și din regiune?
Kinga Daradics: Pentru început, aș vrea să menționez că MOL România este parte a unei companii internaționale de petrol și gaze, Grupul MOL, cu operațiuni în peste 40 de țări, circa 29.000 de angajați în întreaga lume și o rețea de peste 1.700 de benzinării în 12 țări din Europa Centrală și de Sud-Est. Suntem prezenți pe piața locală de 20 de ani și ne propunem să creștem în continuare în următorii ani, așa cum am făcut și până acum.
Vreau să subliniez că România este o piață cheie pentru Grupul MOL și avem ca obiectiv să fim între primii trei distribuitori de carburanți din țară, în următorii trei ani. Credem că România are potențial și vom continua să investim.
Ca să vă faceți o imagine de ansamblu – Bugetul de investiții al MOL România pentru acest an este de circa 15 milioane de euro (sumă care nu include achiziția ENI România), iar de la intrarea MOL pe piața românească, investițiile totale au depășit 200 de milioane de dolari.
Stelian Muscalu: Ce vrea clientul român când intră într-o benzinărie. Este diferit de cel din țările în care operați?
Kinga Daradics: Depinde dacă vorbim despre clienții persoane fizice sau despre companiile deținătoare de flote. Am făcut referire la o întrebare anterioară la așteptările clienților persoane fizice.
Aș adăuga faptul că Grupul MOL are o nouă Strategie pentru Retail, care se bazează pe o schimbare de paradigmă: acum câteva decenii aveam stații de carburanți, acum avem stații de servicii și continuăm să dezvoltăm conceptul.
În privința companiilor partenere, trebuie menționat că așteptările acestora de la furnizorul de carburant au crescut în ultimii ani iar MOL România s-a adaptat și nu mai este doar un furnizor de carburanți auto ci de soluții integrate, care aduc partenerilor excelență operațională.
A crescut atenția acordată, în special de către deținătorii de flote, tuturor posibilităților de a obține produse şi servicii variate, de calitate și la un preț avantajos.
Venind în întâmpinarea acestor nevoi, MOL România oferă companiilor care deţin flote nu doar carduri de carburant ci soluții complete de alimentare cu carburant de calitate şi de eficientizare a costurilor.
Avem o gamă variată de carduri (atât de credit cât și preplătite) şi oferim clienţilor soluţii adaptate nevoilor lor. Suntem flexibili în a combina acele produse şi servicii care însumează beneficiile dorite de client.
Cardurile de carburant MOL permit configurări multiple astfel încât clienții să poată delimita clar și simplu tipurile de produse și servicii care pot fi achiziționate și în același timp să poatămonitoriza în timp real tranzacțiile efectuate. Toţi partenerii deținători de carduri de carburant MOL beneficiază, în mod gratuit, de acces la platforma de management al tranzacţiilor, Centrul Virtual de Carduri.
În plus, o gamă largă de alte servicii cu valoare adăugatăîntregeşte lista de beneficii oferite de sistemul de carduri MOL: alimentarea cu carburant în afara ţării, preţul de listă cu opţiunea preţului optim, posibilitatea de recuperare a TVA şi plata taxelor de drum în UE, soluţii GPS, servicii de asistenţă rutieră, aplicaţie mobilă gratuită, calculator taxe de drum.
Putem oferi clienţilor noştri soluţii simple şi moderne de recompensare a propriilor angajaţi cât şi a partenerilor.
Am lansat pe piaţă un instrument modern şi foarte apreciat de clienţi în ceea ce priveşte desfăşurarea propriilor campanii de marketing.
Stelian Muscalu: Sunteți poziționați ca brand premium, cum se împacă acest lucru cu problemele pe care le-a traversat economia României (implicit bugetele romanilor)?
Kinga Daradics: După cum am menționat, MOL România a avut rezultate de vânzări peste media pieței și a obținut creșteri de vânzări în volum în pofida încetinirii economice care s-a manifestat până recent în România. Am venit în întâmpinarea așteptărilor clienților, atât persoane fizice cât și companii, cu soluții integrate și oferte promoționale susținute, pentru a susține strategia noastră de creștere pe termen mediu și lung.
Stelian Muscalu: Care sunt oportunitățile de business din România comparativ cu celelalte țări în care operaţi?
Kinga Daradics: Potențialul de creștere a pieței carburanților în România este încă nerealizat. Beneficiile aderării la Uniunea Europeană încă nu s-au făcut simțite în totalitate. Evoluția pieței carburanților a rămas sub potențial în ultimii ani ca urmare a evoluției economiei în ansamblul său și a structurii creșterii economice.
Noi avem încredere în potențialul pieței românești a carburanților pe termen mediul și lung.
Pe termen scurt însă, se face uneori simțită influența altor factori, care influențează negativ vânzările de carburanți:– Avansul proiectelor de infrastructură are un ritm relativ redus– In pofida creșterii economice, există în continuare tensiuni în mediul economic, mai ales la nivelul sectoarelor care au relevanță mare în cererea de carburanți : ransporturile și construcțiile– Cadrul fiscal și de reglementare
Stelian Muscalu: Care sunt punctele slabe, inconvenientele mediului de business din Romania?
Kinga Daradics: România a reușit să aibă un mediu economic stabil, după câțiva ani dificili. Știu că ați auzit aceste lucruri de foarte multe ori, dar faptul că mediul de afaceri le repetă și acum arată că încă este nevoie să fie spuse: avem nevoie de predictibilitate, de transparență în luarea deciziilor și de consultare reală. Dacă ne propunem să atragem investiții pe termen lung, și nu doar speculative, atunci avem nevoie să respectăm aceste câteva criterii. Cine poate să ia o decizie pentru o investiție pentru mai mulți ani, dacă nu are siguranța că legislația nu se va modifica brusc și pe neașteptate?
Dar cum spuneam, noi suntem optimiști și avem încredere în dezvoltarea pieței românești.
32 de ani, director general MOL România Kinga Daradics este cel mai tânăr manager din Topul 50 al celor mai influente femei din România.
La 27 de ani, Kinga Daradics termina un program de executive MBA la Sheffield University din Marea Britanie şi, cu mult înainte de a împlini 30 de ani, îşi dovedea potenţialul, coordonând activitatea de carduri de combustibil pentru 11 ţări din grupul MOL.
Mărturiseşte că îi place să aibă provocări şi să dovedească de ce e în stare, dar se întreabă dacă ceea ce motivează oamenii în general e dorinţa de succes sau frica de eşec. „Prefer să mă gândesc mai degrabă la soluţii, nu la probleme”, spune ea.