Business

Macarale, rânjesc în soare

Stelian Muscalu

Cine nu deschide ochii, deschide punga, a zis odată un înţelept, după care mii de creduli au verificat pe pielea lor adevărul acestei constatări amare.

Românii nu deţin, singuri pe lume, secretul ţepelor financiare – dar sigur sunt mari specialişti în a se lăsa păcăliţi. Anii 90 au fost definitorii în acest sens – sute de mii de oameni de bună credinţă şi-au pierdut banii, speranţele şi naivitatea într-o serie năucitoare de afaceri mincinoase. Caritas, Philadelphia, SAFI, Dacia Felix, Banca Columna, Credit Bank, FNI sunt jaloane de neuitat pe acest drum al disperării celor mulţi şi îmbogăţirii câtorva.

Apoi lumea s-a potolit. Lumea a înţeles că a te îmbogăţi peste noapte este nu doar dificil, ci mai ales o cale de a rămâne, de fapt, fără bani. Românii au devenit mai sceptici, mai bănuitori.

Aşa că ţeparii şi-au schimbat metodele. Păcăleala de masă a fost înlocuită de ţepele personalizate. Conceptul „bani puţini de la mulţi fraieri” s-a transformat în „tot ce se poate lua de la cei care-şi permit să dea”.

Iar în acest nou concept, febra imobiliară a provocat destule victime. Cu o cerere imensă pentru locuinţe civilizate, cu libertatea îndatorării personale fără nici o limită de prudenţă, ţeparii imobiliari au găsit acele ape tulburi în care era suficient să-şi arunce nada pentru a pescui creduli cu portofele pline.

Din estimările analiştilor imobiliari, ultima criza financiară a întârziat sau a blocat complet finalizarea a peste 20 de ansambluri rezidenţiale NUMAI în Bucureşti. Cazurile de insolvenţă din industria imobiliară s-au înmulţit, pe măsură ce datoriile dezvoltatorilor nu au mai putut fi acoperite.

Situaţia exactă a ansamblurilor rezidenţiale cu probleme nu este însă cunoscută, atât din cauza lipsei de transparenţă a dezvoltatorilor imobiliari, care încearcă să minimalizeze lovitura de imagine încasată din cauza opririi lucrărilor, dar şi din cauza unei legislaţii insuficiente pentru domeniu.

Ce se întâmplă însă cu cei care au achitat un avans sau, în cazuri şi mai grave, au plătit integral costul unui apartament într-un complex rezidenţial unde lucrările au fost oprite?

Client cartier Aurora, Otopeni în decembrie 2007 am luat legătura cu dezvoltatorul SC Relax Time pentru realizarea unui contract de v/c a unui apartament de 3 camere. In prima parte a anului 2009 am observat ca în teren nu se întâmpla nimic. In 2010, acolo nu se afla decât o movilă de pământ. Nu s-a săpat nici măcar groapa pentru fundaţie, nu s-a pregătit terenul… nu a existat nici măcar intenţia ca în acel loc să se construiască ceva conform clauzelor contractuale.

Client Topaz Green, Bragadiru apartamentul mi s-a promis predat la cheie în mai 2009 nu mi-a fost predat, termenul se prelungise pana in octombrie 2009 nu a fost nici acesta respectat… aşa că eu vreau acum să-mi recuperez prejudiciul. Eu am plătit 35 de mii de euro şi vreau banii inapoi.

Client Excelsior, Cluj – în 2007 am cumpărat un apartament cu o cameră şi am achitat un avans de 9000 de euro, apoi la 7 luni am mai dat încă 9000 de euro. Trebuia să fie gata în 2008 decembrie, iar în antecontract se specifica că o sa fie penalizaţi cu o sumă modică… noi clienţii nu aveam nici un drept în acel contract. Tot acolo se specifică faptul ca noi vom achita ultima tranşă cand va fi gata şi intabularea, dar ei ne obligă deja să achităm ultima tranşă

Client Tower Park, Cluj – în contractele noastre se stipula că la momentul apartamentului la roşu noi trebuie să dăm încă 45% dacă nu plătim penalizări de 1% pe zi. Dar ce înseamnă faza de roşu?… apartamentul trebuie şi compartimentat, dar ei ce au făcut au chemat nişte oameni să recepţioneze apartamentul. Ei au delimitat apartamentele cu creta, eu nu puteam să semnez aşa ceva… că nu sunt idiot să recepţionez ceva ce nu există.

Client Vectra, Constanţa – la unele contracte termenele au fost depăşite cu mai mult de 1 an şi jumătate. Unele imobile sunt la stadiu de groapă altele sunt finalizate fără racordare la utilităţi. Îngrijorarea noastră este foarte mare deoarce nu credem că aşa cum s-au angajat verbal o să le predea până la sfârşitul anului.

Asa sunau strigatele de ajutor in ultima criza imobiliara.

Împreună, incercam să răspundem la întrebarea: criză imobiliară sau ţeapă ordinară? Fiindcă în spatele acelor personaje se află mii de români care au plătit avansuri substanţiale pentru casa visurilor.

Azi î n 2020 zeci de mii de romani se uita cu nerabdare in santierele in care au investit zeci d emii de euro. Daca maine vine criza… ce se va intampla cu ei?

Este foarte probabil sa avem un scenariu la indigo. Dezvoltatorii întârzie livrarea şi le vor cere să aibă răbdare. Criza o sa le ofere pretextul de a spune că nu mai au bani pentru a continua lucrările. În acest caz, clienţii rămân cu paguba.

In 2009 numeroşi clienţi ai unor cartiere rezidenţiale noi nu aveau unde să se mute, deşi plătisera avansuri de zeci de mii de euro, iar termenele de predare a locuinţelor contractate expirasera de mult.

Cu o strategie de marketing bine pusă la punct dezvoltatorii începusera deja să ţeasă o capcană în jurul clientilor.

Am înţeles deja că toată lumea îşi doreşte o casă într-un complex nou şi am aflat că mulţi şi-ar da şi ultimul bănuţ pentru a-şi vedea acest vis împlinit. În urmă cu ceva vreme, până la declanşarea crizei, mulţi au speculat această dorinţă legitimă de confort şi s-au apucat de construit case fără acoperire financiară.

În Austria, de exemplu, dezvoltatorii sunt obligaţi să garanteze avansurile plătite de către cumpărătorii finali.

Dar în România lucrurile sunt încurcate într-un relativ păgubos pentru cei care riscă să-şi cumpere o casă de la un dezvoltator imobiliar.

În acest moment singura metodă sigură de evitare a unei astfel de ţepe este NU cumperi o locuinţă în fază de proiect. Deşi sună trist, este adevărat. Nici toată atenţia din lume la semnarea contractului şi nici redactarea unui contract ca la carte nu te poate apăra de creativitatea acelor escroci care pozează în dezvoltatori imobiliari.

1 comentariu

Adaugați un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.