Business

Lucrurile încep să se mişte. Un articol de Cătălin Drulă, consilierul premierului Dacian Cioloş

Cătălin Drulă

Am o veste foarte bună: astăzi se emit autorizațiile de construire pentru 26km din autostrada Sebeș-Turda, respectiv lotul 1 (pentru 14 din 17km) și lotul 3 (în întregime)!

O scurtă recapitulare a proiectului autostrăzii Sebeș-Turda. Lungimea este de 70km, conectează autostrăzile existente A1 Deva-Sibiu și A3 Cluj (Gilău) – Cîmpia Turzii. Drumul național (DN1) este unul dintre cele mai aglomerate din țară pe acea porțiune. La finalizarea autostrăzii, Clujul va fi legat de Sibiu și Deva pe autostradă. Ordinele de începere pentru aceste proiect au fost date în 20 mai 2014 pentru 41km (loturile 3 și 4) și în 2 decembrie 2014 pentru ceilalți 29km (loturile 1 și 2). Durata prevăzută era de 22 luni: 4 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuția lucrărilor.

Din păcate, am găsit și acest proiect în decembrie 2015 într-un punct foarte prost. Fără autorizații de construire, fără exproprieri suplimentare efectuate, fără scoaterea din circuitul agricol a terenurilor, iar pe unul din loturi nici măcar faza de proiectare (cea care trebuia să dureze 4 luni) nu era gata. Dar cea mai serioasă problemă era cea a lucrărilor executate fără autorizație de construire. În goana după capital politic, guvernul Ponta “a dat liber” constructorilor să înceapă lucrările cu promisiunea că le va fi eliberată și autorizația ulterior. Autorizația n-a mai venit niciodată. Între timp s-au sesizat, firesc, și organele de control astfel că într-un final au sistat lucrările. La începutul anului 2016 proiectul era astfel într-o stare vecină cu dezastrul. Lucrările erau suspendate pe șantier, iar cele efectuate erau lăsate să se degradeze. Oamenii trimiși în șomaj. Risc de pierdere a fondurilor europene pentru lucrările deja efectuate (cîteva sute de milioane de lei). Și nicio perspectivă clară de a scoate proiectul la liman.

Cu multe eforturi, mulți nervi tocați, cu o ordonanță de urgență care reglementează situația excepțională în care ne-a pus guvernul anterior, reușim astăzi în sfîrșit să deblocăm și să repunem pe roate acest proiect. Avem în sfîrșit autorizații de construire pe 3 loturi (lotul 1 – 14 din 17km, lotul 2 – complet, lotul 3 – complet) și în cîteva zile vom avea și pe lotul 4. Se pot în sfîrșit relua în plin (sau începe în cazul lotului 1) lucrările.

Chiar dacă inaugurarea acestei autostrăzi va fi făcută abia la anul, de guvernul următor, pentru mine e un moment de mare bucurie că în sfîrșit se vede clar drumul către terminarea acestui proiect. Politicienii cu panglicile, noi, oamenii normali, cu bucuria de a fi pus umărul la un proiect pentru țară.

11 comentarii

  • Ne bucuram.
    Nota: poate incet-incet renuntam si la stupida relicva a limbajului comunist: ” organele de control”, ” organele abilitate” pentru firescul ” institutiile de control”, ” institutiile abilitate” etc. Oamenii lucreaza in institutii, nu organe.

  • Ati mai ridicat un pic moralul romanilor ! Felicitari si mult succes in continuare ! Mrea multe vieti pierdute in accidente pe DN1…

  • Cel mai important lucru este sa se renunte la criteriul de atribuire al contractelor „PRETUL CEL MAI MIC” in domeniul infrastructurii. Stiu, a fost publicata noua lege a achizitiilor publice (criteriul este pretul cel mai scazut pe durata de viata a contractului), insa foarte important este eliminarea acestui criteriu.
    De asemena trebuie sa se renunte la tipul de contract FIDIC GALBEN.
    Combinatia intre fidic galben si „pretul cel mai scazut” a condus la dezastrul din domenilul infrastructurii (mai ales al proiectarii).

  • Greaua mostenire? Faceti ceva sau va plangeti de altii. Si daca tot acuzati, puneti si niste documente care sa sustina ce spuneti. Tehnocratii si activistii vieti.

  • Dorele esti pus acolo nu sa rezolvi autorizatii. Ci sa faci lucrari. Eventual sa descoperi cati oameni ai la Drumuri Nationale care freaca menta. Ia cere tu o situatie cu angajatii si o sa descoperi ca nu mai ai nevoie de licitatie ca sa faci drumuri. Ai specialisti si e drept mai putin utilaje. Dar alea se cumpara sau se inchiriaza. Mai usor cu licitatiile…ca tara asta nu e sac fara fund.

  • Va intereseaza numai Ardealul, asa-i? Doua amarate de centuri ocolitoare la Busteni si Comarnic au fost abandonate. Despre Sibiu – Pitesti iar nu stim nimic. De fapt, aveti un plan exclusiv pentru Ardeal si o agenda ascunsa de secesiune? Caci asa pare, infrastructura in Ardeal si nimic in rest!

  • Hmm.. Nu e vorba de nici un plan ascuns de secesiune sau altceva de genul acesta. Vestul este calea de acces a României spre restul Europei. Imaginați-vă o firmă care își construiește un sediu nou și modern dar neglijează amenajarea unei căi de acces corespunzătoare, cu toate acestea are pretenția să-și păstreze clienții actuali ba mai mult să vină și alții noi. Realizare cât mai rapidă a acestor căi de legătură cu Europa e necesară întregii Românii nu doar Ardealului. Și nu uitați că Sudul avea deja 2 autostrăzi finalizate ( așa cum erau) când restul țării încă nici nu visa la așa ceva. Cu ce ne-ar ajuta la momentul actual construcția de autostrăzi în est? Nu spun că nu sunt necesare ba din contră toate regiunile țării trebuie să aibă acces rapid între ele și cu restul lumii, dar acum e necesar să avem acces către acea parte a Europei care ne oferă cele mai bune șanse să atragem investiții pentru întreaga țară!

    • Si cele doua amarate de centuri ocolitoare, Busteni si Comarnic? Daca nici in privinta lor nu este vorba de rea-vointa, inseamna ca suntem naivi. Domnule, parerea mea este ca lobby-ul pentru Ardeal este excesiv, iar marirea catastrofala a discrepantelor va da apa la moara acelor ardeleni care clameaza de zor ca s-au saturat de Miticii bucuresteni. Stimate domn, politicienii astia care isi asuma o Romanie cu doua sau mai multe viteze sunt niste tradatori. Asta cred eu.

Adaugați un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.