Cuprins sau despre Cum meseria te alege ea pe tine
Siguri pe noi, fermi în convingerile noastre, lipsiți de orice urmă de îndoială, mulți ne
percepem destinele ca pe reprezentarea fidelă a alegerilor, acțiunilor și efortului
personal investit într-o anumită direcție, punctul cardinal, rezidența profesională unde
ne dezvoltăm proiectul vocațional. Un fel de acasă al planurilor noastre de viitor când
vine vorba despre ce ne dorim să devenim. Avem sentimentul că acestea se vor mula
și configura în forma ideală pentru a răspunde așteptărilor sau eforturilor posesorului.
Și cum posesorii de destine sunt ființe făcătoare de planuri, vise și schițe pe hârtie,
acestea prind viață în ochii minții, prind conturul imaginației fecăruia și o dată cu
acest moment încep să prindă și rădăcini. Ca un grădinar care sădind semințe de flori,
nu se va imagina pe sine culegând grâne. Pentru că o vorbă înțeleaptă încă se
încăpățânează să afirme că ce sădești aceea vei culege și că râul își va săpa
întotdeauna albia și își va urma cursul.
Dar în viață surprizele sunt constanta care confirmă normele și nu doar o excepție
pentru că ”lucrurile sunt arareori foarte simple și supuse unor reguli imuabile”.
Hazardul sau poate menirea noastră, face ca multe dintre visele pe care le clădim
cărămidă cu cărămida în timp și în anii inocenței noastre să nu te întrebe în ce direcție
îți este Nordul predispoziției sau atașamentului profesional și să îți traseze punctele
cardinale ale viitorului tău pe o hartă imaginară a prezentului. Iar aceasta pare să fie o
conjunctură comună mai ales meseriilor creative care puse în mișcare în creuzetul
ideilor sunt supuse forței contextului. Ca o centrifugă ce va separa însusirile tale
artistice, pentru a le redistribui către zonele funcționale ale Pieței, acolo unde este cel
mai mult nevoie de ele.
În cuvinte mai directe, uneori meseria te va alege pe tine, atunci când va simți că ești
gata pentru această misiune și va considera că aptitudinile pe care le deții îi sunt mai
folositoare într-o anumită zonă decât în alta. Și aici mi-am luat permisiunea să
vorbesc din experiență, căci pe acest drum mi-am găsit și eu ”colțul meu sub soare și
bucata mea de birou”.
După multe încercări fără răspuns, visând încă la promițătorul ATL, mi-am construit
cu grijă uneltele cu care să îmi comunic în industrie imaginea de profesionist în
devenire – un CV detaliat al competențelor care mă recomandau poziției mult dorite
și un portofoliu cuprinzător al expresiei acestui CV. Mi-am antrenat mintea, reflexele
și îndemanarea în ale publicității și am pornit la drum iarăși, cu forțe proaspete și
mult mai mult curaj. Incredințată fiind că undeva în Universul acesta, busola mea va
indica un punct pe hartă unde să îmi fie loc și care să îmi fie mijloc în atingerea
scopului inițial.Trecând în viteză prin grădinile creative ale mai multor pepiniere,
printre care și Ogilvy, agenție cu care abia după mulți ani de transformare și regăsire
profesională, aveam să mă reîntâlnesc, am aterizat cu arme și bagaje, inițial am crezut
că din greșeală, într-o agenție de producție publicitară care mi s-a părut că nu se
potrivește cu dorințele mele creative cum nu se potrivește apa cu uleiul. Surpriza a
fost că s-au potrivit ca prin magie, pentru că, deși veșnic neadaptată mediului în
discuție, a fost primul contact cu domeniul la care visam. Și o șansă unică să îmi pot
învăța meseria pe îndelete, să pot experimenta, să pot descoperi și să mă pot reinventa
în alți
parametri. De data aceasta sub o construcție solidă, structurată ca la carte. Tot acolo
am învățat secretele producției, tehnologii, reguli și informații extraordinar de
prețioase pentru tot ce ține de partea tehnică a rezultatului ceativ și pentru tot ce ține
de o structură sănătoasă a procedurii. Am învățat despre materiale, tipar, texturi,
metode și instrumente esențiale unui proces de creație reușit.
Dar în același timp m-am lovit frontal de o cu totul altă realitate pe care de la
înălțimea ambițiilor fals construite de mediu, nu reușisem să o observ – BTL-ul. O
zonă deloc usoară, mereu flămânda de idei, timp și ingeniozitate, la fel de important
ca orice alt domeniu al Industriei creative, sau poate cu atât mai important cu cât este
zona de contact frontal a consumatorului cu brandul, serviciul sau persoana pe care o
sau îl înveți să vorbească limbajul seducător al Publicității. Și ceea ce părea inițial o
pedeapsă contra ambițiilor mele trufașe, s-a dovedit în timp a fi cel mai bun start pe
care, din poziție de junior învățăcel, l-aș fi putut avea. Pentru că deși pare ciudat la
prima vedere, o agențe de producție te învață incredibil de multe secrete pe care mai
târziu le poți aplica în dezvoltarea unor proiecte originale care vor face diferența
esențială între comun și inovator. Este baza dezvoltării abilităților tale tehnice și a
utilizării eficiente a uneltelor creative. Cât despre BTL, a fost un viraj destul de
radical către un domeniu care mi-a întărâtat instinctele de publicitar și mi-a cucerit
existența pentru, atunci, următorii 10 ani. Și toate acestea pentru că mediul economic
al momentului, născuse pe piață în acei ani, o foarte mare cerere pe zona BTL a unor
specialiști în comunicare cu anumite atribute creative.
Întâmplător m-am potrivit contextului și deși dorințele mele aveau foarte puține în
comun cu BTLul, m-am lăsat sedusă de o conjunctură extraordinar de roditoare
creativ și oarecum echilibrată financiar. Pentru că juniorii nu aveau, așa cum
spusesem data trecută, încă abilitățile suficient de bine antrenate pentru a identifica
acel ceva ce îi făcea unici și dezirabili pe Piață și care să le poată asigura în acel
stadiu incipient, relaxarea financiară a acestei experiențe. În schimb aveau la picioare
toată informația necesară atingerii potențialului lor creativ și tot timpul din lume
pentru a învăța și experiementa. În perioada respectivă Piața evolua sub impulsul
consumului și umbrele întunecate ale crizei economice nu dădeau semne că își vor
face simțite prezența în peisajul economic Românesc și chiar și internațional, prea
curând. Trâmbițele sunau vesel melodia consumului, iar Piața răcnea după beneficiile
comunicării la raft, contactului direct cu consumatorul prin programele de fidelizare,
DM-urile producătoare de baze de date și evenimentelor aducătoare de imagine și
notorietate. La fel de mult pe cât își dorea un branding impecabil și un packaging la
fel de savuros pe cât de delicioase erau promisiunile vizualurilor de campanie sau pe
cât de mult sperau ca Retail-ul și HoReCa să fie mediile unde magia să fie limba
oficială a achiziției. Așa încât sub impulsul polivalenței creative, am cedat fascinației
mediului și am învățat o nouă axiomă – atunci când nu faci tu jocurile, Piața impune
regulile. Adică, atunci când există cerere pentru ce poți tu oferi, urmezi cursul
lucrurilor. Și asta deși mă ghidez mereu după dictonul care spune că cei ce merg
împotriva curentului sunt progresiștii care împing evoluția lucrurilor dincolo de
granița banalului.
Pentru că la început de drum nu ești nici suficient de puternic și nici de antrenat să știi
și să poți înota relaxat în apele adânci ale Industriei. Mai întâi trebuie să faci ceva
mușchi sau să pregătești prin exerciții temeinice câteva atuuri personale. Să îți crești
atributele singularității și să le hrănești cu ceva adrenalină până când, suficient de
puternice, acestea vor elibera endorfine. O dată ce i-ai învâțat secretele, să te poți
lansa cu curaj, depășind sau ocolind blocajele care ți-ar putea opri sau întârzia
parcursul. Și să investești în evoluția ta personală și profesională tot ce poți tu mai
bun, tot ce are momentul și contextul mai remarcabil și trainic și profund de oferit
pentru a atinge o maturitate profesională suficient de bine structurată și cu o bază
suficient de solidă astfel încât înotând impotriva curentului, acesta să nu te smulgă
din rădăcini nici parțial și nici cu totul. Și dacă totuși se va întâmpla, o dată smuls din
matca ta, să nu plutești în derivă, întrebându-te constant în ce direcție să îți găsești
alte perspective. Adaptateăza-te din mers, crești puternic și infige-ți rădăcinile adânc
în solul fertil al creativității, hrănește-te cu informație relevantă și descoperă acel mal
în care să poți crește sănătos. Pentru că nu numai un debut bun poate acompania un
curs fluent și remarcabil a ceea ce îți vei dori să fie viitorul tău. Cam așa vei crește și
așa îți poți găsi nișa în care să îți faci culcușul temporar.
Rădăcinile cresc într-un mediu propice și cum rar acest mediu există sau îți va oferi
tot ce are mai bun pentru a hrăni nevoile tale creative, va trebui să îți alimentezi și să
îți furnizezi singur energia și să aduni singur capitalul creativ, materia cu care să pui
în mișcare viitorul carierei tale. Industria rar are resurse, vigoare sau dispoziție să
investească în angajații ei. Pentru un publicitar acest mic amănunt are valențelele
buturugii mici, pentru că orice gest oricât de mărunt al unui angajator privind
educarea ta ca angajat, mai ales ca angajat matur, cu experiență, atât la nivel de
tehnică (învățarea unor metode moderne, folosirea unor unelte noi, expunerea
constantă la un mediu inovativ, aprofundarea unor aptitudini diferențiatoare) cât și la
nivel creativ (stimularea creativității, încurajarea manifestării ei, menținerea unui
nivel ridicat al inspirației și supraalimentarea ideilor cu conținut, formă și fond) va
avea consecințe extinse la nivel general, afectând în ansamblu întreaga Industrie în
sens pozitiv. Dar mai există agenții care să investească în angajații lor resurse,
conștienți fiind că indiferent dacă aceștia vor migra către alte agenții, investiția lor se
va regăsi la nivelul pieței în creșterea calității comunicării? Se pune foarte mare
accent pe premii, pe expunerea publică a creativilor, dar este aceasta singura unealtă
cu care Industria își poate motiva sau impulsiona angajații?
Mediul BTL-ist este unul foarte stimulant creativ. Să ajungi un bun creativ aici,
presupune să știi comunica 360 de grade, pe toate celălalte medii, să înțelegi perfect
rolurile departamentelor și să știi să te folosești de atributele și atribuțiile acestora, să
fii mereu la curent cu trendurile și mai ales să ai acces la tot ce apare nou în domenii
nu chiar adiacente – tehnologii revoluționare, descoperiri științifice, inginerie,
informație de orice fel, dar nu și de orice calitate. Va trebui să stai cu degetele în priză
alimentat la puterea și intensitatea avangardismului. Să vorbești limbajul New Media.
Să te hrănești cu tot ce înseamnă underground, locul de unde se nasc viitoarele
tendințe. Să stai vigilent la echilibrul social, cultural, politic și economic, pentru că
acesta este recipientul în care munca ta își va găsi rostul. Și care îți va influența în
mod direct viața profesională, socială, personală. Să fii un animal social activ,
complet și complex. Și în multe alte feluri despre care vom continua să vorbim și
mâine. Pentru astăzi însă, Bună Dimineața!