Intrebari despre echipamentul moto

Stelian Muscalu

Se poate să mergi și cu echipament și fără. Legea te obligă să porţi doar cască. În rest e alegerea ta. Ți-ai luat motocicleta doar ca să-ți arăți mușchii sau chiar vrei să trăiești acea experiență unică pe care doar o motocicletă ți-ar putea oferi-o?

La ce folosește echipamentul până la urmă? E chiar așa de important?
Echipamentul de protecţie face parte din siguranţa secundară – te protejează în situaţiile în care un accident nu a mai putut fi evitat.

Dacă nu faci accident echipamentul este inutil. Nu cazi nu ai cum să te lovești. Dar dacă faci? Riscurile sunt foarte mici dacă ești prudent, este foarte adevărat, dar tot trebuie să te gândești dacă merită să ți le asumi.

Echipamentul oferă două tipuri de protecţie:

  • la şoc – atunci când te loveşti puternic de carosabil sau de un alt obiect contondent, protecţiile preiau o parte din şoc, îl absorb şi îl disipează pe o suprafaţă mai mare. Un echipament complet are protecţii antisoc în zonele cele mai vulnerabile – coloană vertebrală, claviculă, cot, rotulă, mâna (în zona metacarpiană).
  • la abraziune. – atunci când te duci „târăş” şi te freci de asfalt. Pentru astfel de situaţii cel mai bun este echipamentul din piele dar există şi materiale textile foarte bune (cele de tip cordura sau cele care au înglobat fir de kevlar).

Uite cam ce se poate întâmpla dacă ai făcut accident și nu aveai niciun fel de echipament. Și crede-mă, asta e o rană ușoară. N-am vrut să te șochez prea tare.

Sunt câteva întrebări frecvente legate de echipamentul de protecţie:

  • Nu este incomod să porţi echipament de protecţie? 
  • Este, dar nu este atât de incomod încât să nu poţi manevra în siguranţă motocicleta. Dacă vrei să te duci să faci sport sau să te plimbi prin parc ia-ţi cu tine ceva de schimb.
  • Nu mori de cald dacă porţi echipamentul de protecţie? 
  • E de preferat să mori de cald decât să mori de tot. Dacă eşti în mişcare nu simţi căldura aşa de tare. Echipamentele speciale au tot felul de aerisiri astfel că asigură o circulaţie a aerului şi te răcoreşti. Dacă stai pe loc nu ai ce să faci, va trebui să înduri căldura. Poţi să încerci să eviţi zonele foarte aglomerate şi să găseşti un traseu pe care te poţi mişca în permanenţă, fie şi cu viteză foarte mică.
  • Atâţia motociclişti au murit în accidente chiar dacă aveau echipament pe ei. Chiar protejează echipamentul? 
  • DA, protejează foarte mult. Şi mai mulţi motociclişti au scăpat cu viaţă tocmai pentru că aveau echipamentul pe ei.
  • Dacă bugetul meu este limitat, ce este de preferat să fac – să cumpăr o motocicletă mai proastă şi să cumpăr şi echipament sau să cumpăr o motocicletă mai bună şi echipamentul să îl cumpăr mai târziu? 
  • Dacă nu ai suficienţi bani astfel încât să îţi cumperi o motocicletă decentă şi un echipament complet mai bine mai aşteaptă. Este la fel de important să ai o motocicletă bună şi să ai echipament. Nu poţi alege una în detrimentul celeilalte.
  • Cât costă un echipament complet? 
  • Nu se poate da un răspuns exact la această întrebare. Te poţi proteja din cap până în picioare cu doar 400 de euro sau chiar mai puţin dar poţi cheltui şi peste 4000 de euro, adică aproape cât ar costa o motocicletă second-hand dar în stare foarte bună de funcţionare. Există mari diferenţe, cum e şi normal de altfel, dar asta nu înseamnă că echipamentele scumpe sunt de 10 ori mai bune decât cele ieftine. În domeniul siguranţei diferenţele sunt destul de mici în schimb, echipamentele scumpe se detaşează în ceea ce priveşte confortul: materiale mai fine, mai uşoare şi care înglobează multe inovaţii (rezistenţă la apă sau la vânt, materiale ce permit respiraţia corpului dar în acelaşi timp il izolează etc), design ergonomic, finisaje mai atente etc. Bineinţeles, la un echipament scump se plăteşte şi imaginea – numele firmei , design-ul atractiv sau faptul că este copie perfectă (replica) a echipamentului unui sportiv campion.
  • Care este mai bun, echipamentul din piele sau cel din material textil? 
  • Depinde. Sunt avantaje şi dezavantaje. Pentru călătoriile lungi, în afara oraşului, este recomandabil echipamentul din piele. Oferă o mai bună protecţie contra vântului, este mai sigur şi este mai aerodinamic (răamâne strâns pe corp spre deosebire de cel textil care se umflă de la vânt). Pentru mersul prin oraş, e de preferat echipamentul textil pentru că este mai lejer, permite o mai bună respiraţie a corpului şi este mai uşor de întreţinut (se spală mai repede).
  • Pentru chopperişti nu sunt bune şi hainele de piele normale, cele fără protecţii? 
  • Nu există chopperişti şi alţii. Şi cu un chopper (termen folosit impropriu, mai corect ar fi cruiser) poţi merge cu viteză suficient de mare (peste 150 km/h), poţi avea accident şi poţi cădea. Dacă poţi să te protejezi de ce să nu o faci? Strică la imagine? La fel de mult ar strica şi o viaţă petrecută în scaunul cu rotile. Acelaşi lucru este valabil şi pentru scutere. Chiar dacă tu mergi cu viteză mică, se poate să dea altcineva peste tine.
  • În loc de pantaloni şi jachetă cu protecţii nu sunt mai bune genuncherele şi armurile? 
  • Din punct de vedere al confortului, poate. Din punct de vedere al sigurantei, NU. Explicaţia e foarte simplă – nu oferă nici un fel de protecţie la abraziune. Plasele armurilor se pot şi rupe foarte repede iar atunci dispare şi protecţia împotriva şocurilor. Genuncherele mai au şi un alt dezavantaj: fiind dure, zgârie rezervorul motocicletei. Dacă vrei să porţi genunchere, cel mai bine e sa le pui pe dedesubtul pantalonilor nu pe deasupra lor.
  • Cum aleg echipamentul potrivit? 
  • Alegerea căştii este cea mai importantă. Eu recomand tuturor, indiferent de ce tip de motor au, mănuşi de tip racing pentru că au protecţiile cele mai bune. Cizmele se aleg în funcţie de tipul motorului pentru că sunt proiectate în mod special în funcţie de poziţia piciorului pe scăriţe (cizmele touring sunt mai drepte, cele speed sunt un pic înclinate în faţă iar cele enduro sunt mai înalte şi acoperă mai mult din tibie). Indiferent de tipul de echipament (mănuşi, cizme, pantaloni sau jachete) există o regulă simplă: echipamentul trebuie să fie confortabil, nici prea strâmt dar nici prea larg. Dacă e prea strâmt te va jena şi îţi va crea disconfort iar dacă e prea larg atunci gradul de protecţie va scădea foarte tare (pare incredibil dar, în cazul unui accident, cizmele sau chiar mănuşile pot zbura deci, pe lângă faptul că nu trebuie să fie prea largi, trebuie să fie şi bine închise). Buzunarele speciale au nişte reglaje astfel încât protecţiile pot fi mutate mai sus sau mai jos, în funcţie de statura fiecăruia. Ai grijă să verifici că protecţiile stau bine şi acoperă cum trebuie zonele pe care ar trebui să le protejeze. Materialul din care e confecţionat trebuie să fie rezistent la abraziune (piele, cordura) iar ideal e să fie waterproof, windproof, să permită corpului să respire şi să aibă inserţii din material reflectorizant.

Adaugați un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.