GHID: ce presupune recepţia unei locuinţe de la dezvoltator

Stelian Muscalu

Atunci când te gândeşti să-şi cumperi o locuinţă iei în calcul o mulţime de lucruri de la istoricul constructorului până la buget şi rate pe care le ai de plată. Scapi din vedere un element extrem de important. Şi-ţi spun asta din propria-mi experienţă. Un pas extrem de important pentru a-ţi asigura o locuire fără griji pe termen lung este procesul de predare-primire a apartamentului. Culmea este că exact un dezvoltator (este vorba despre ADAMA) a întocmit un ghid, complet din punctul meu de vedere, despre ce înseamnă preluarea unei locuinţe.

Această etapă este esențială mai ales când în ecuație intră achiziționarea unui apartament nou. Recepția apartamentului poate scoate la iveală atât eventuale probleme cu care te-ai putea confrunta în viitor, cât și modul în care va decurge relația cu dezvoltatorul, în funcție de flexibilitatea și deschiderea acestuia.
Ce implică procesul de predare-primire?
În general, procesul de predare-primire este momentul în care clientul face o ultimă vizită pentru a analiza apartamentul recent achiziționat. În particular, această predare-primire implică mai ales componenta tehnică a apartamentului, aceasta fiind principala sursă a unor eventuale probleme ulterioare.
Recepția apartamentului are, de obicei, două forme: la nivel de vicii aparente, când clientul vine singur și constată starea apartamentului la momentul la care îl preia, dar și la nivel de eventuale vicii ascunse, noul proprietar venind însoțit de aceasă dată de un expert tehnic în măsură să întreprindă verificări pentru depistarea unor vicii ascunse.
Dezvoltatorii serioși, cu renume în piață, permit clienților să vină însoțiți de orice tip de specialist (expert în hidroizolații, instalații, structură de rezistență etc.). Dacă dezvoltatorul locuinţei pe care vrei să o cumperi se opune inspecţiei unui specialist … tu trebuie să-ţi pui mari semne de întrebare.
Ce să verifici la recepția apartamentului?
Recepția apartamentului ar trebui efectuată pe mai multe direcții pentru a fi acoperitoare. În primul rând, verificarea atentă din punct de vedere juridic, incluzând aici autorizația de construire, procesul-verbal de recepție a lucrării, cadastru etc. De fapt, această verificare ar trebui făcută și în momentul în care se realizează dezmembrarea apartamentului și se efectuează cadastrarea locuinței.
Clientul ar trebui să fie atent și ca, în cadastru, să figureze exact ceea ce achiziționează și să nu existe elemente suplimentare sau lipsă în realitate față de plan.
Verificarea tehnică este a doua etapă și cea mai importantă, iar natura verificărilor se realizează în funcție de fiecare speță în parte. De exemplu, pentru apartamentele aflate la ultimul etaj, clientul are trebui să vină însoțit de un expert în terase și acoperișuri. Totodată, dezvoltatorii de încredere oferă la recepția apartamentului un manual de utilizare a apartamentului, în care sunt clar menționate toate detaliile necesare pentru o bună funcționare și întreținere.

PRINCIPALELE PUNCTE CĂRORA CLIENTUL SĂ LE ACORDE ATENȚIE CRESCUTĂ
Instalații electrice
Verificarea funcționalității acestora, a tabloului electric și a siguranțelor și puterea instalată
Instalații sanitare
Funcționarea pompelor, sistemul de recirculare a apei, sistemul de evacuare a apelor și deșeurilor menajere
Aspecte tehnice ale clădirii
Structura de rezistență (cel mai important aspect)
Lifturi
Buna funcționare și valabilitatea verificărilor
Finisaje
Corespondența cu proiectul (materialele folosite să fie cele care figurează în proiect), prize – funcționalitate și număr, parchet fără rosturi distanțate, finisarea pereților, tâmplăria PVC – părți mobile perfect funcționale etc.
Instalații termice
Buna funcționare a centralei termice și a aparatelor de aer condiționat (dacă există)
Părțile exterioare
Balcoane, terase și aspectul finisajelor, existența unei pante de scurgere către gurile de preluare a apelor pluviale (recomandate și teste la fața locului), stabilitatea balustradei etc.
Ghene de instalații băi și bucătării
O ghenă curată, fără apă și fără scurgeri pe coloane

Ce cuprinde procesul-verbal de predare-primire?
În procesul-verbal încheiat la recepția apartamentului, ar trebui menționate toate problemele și viciile aparente constatate în timpul vizitei, alături de un timp de remediere. Un alt aspect important este legat de finisaje – dacă finisajele sunt unele speciale, alese de client, acesta va trebui să se asigure că firma care va monta respectivele finisaje știe cum să le monteze pentru a nu provoca nicio daună.
Citirea indexului de la contor nu trebuie nici ea uitată și menționată în procesul-verbal încheiat la preluarea apartamentului. Clientul ar trebui să se și asigure că plata facturilor la utilități este efectuată la zi întrucât furnizorii de utilități nu acceptă transferul în cazul unor facturi restante.

3 comentarii

  • Bună ziua, am avut receptia apartamentului zilele trecute am achitat contravaloarea a 60 % din valoarea totala a apartamentului pana in acest moment conform contractului, însă mi s-a spus ca nu mi se pot da toate cele 3 seturi de chei ci doar 1 iar celelalte vor ramane la ei până in momentul achitării sumei integrale moment in care se va face si contractul final de vanzare-cumpărare. Ceea ce doresc sa aflu este sa știu daca este normal acest lucru deoarece eu nu sunt de acord ca alte 2 persoane sa detina cheile apartamentului sa intre in lipsa mea eu avand lucruri personale si mai mult de atât poate dețin lucruri care nu doresc sa fie vazute de către alta persoana. Am fost informat ca aceste chei vor fi retinute pt aventuale lucrari de modificare pe viitor, lucru de care sunt constient insa nu doresc sa se faca doar daca se vor face decat in prezenta mea. Eu pot spune ca am avut 1000 ron bani care acum imi lipsesc sau ca televizorul este spart lucru ce nu l am facut eu pe mn cine ma dezpagubeste ? Doresc sa fiu lămurit cuptivire la acest aspect daca se poate. Multumesc aticipat!

Adaugați un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.