Business

Economia încotro?

Stelian Muscalu

Aproape în fiecare zi de luni vă împărtășesc despre experiențele mele din week end. Cred că o să facem o regulă așa cum ziua de vineri este una de conultanță la Business Club FM. Sâmbătă am participat la un eveniment la care au fost prezenți mai mulți oameni de afaceri. Evident că tema principală a discuţiilor a fost legată de preconizata criză.

Am spus-o și am să o repet de fiecare dată când sunt întrebat. Există în această direcție două întrebări. Dacă vine o nouă criză. Și fără să-mi doresc să semăn panica răspunsul este unul fără echivoc – da, vine o nouă criză. Și o a doua întrebare mult mai nuanțată și mai complicată. Când vine criza. Aici nu am niciun răspuns, din păcate, dacă l-aș avea cu siguranță aș fi undeva departe plutind pe un yaht prin Caraibe. Pentru că astfel de răspunsuri îți pot aduce foarte mulți bani.

Însă putem citi în semne… și nu mă gândesc să citesc în cafea și nici să dau în ghioc ci pur și simplu să ne uităm la cifre. Și aici intervin din nou oameni ceva mai inteligenți ca mine care ne pun la dispoziție o serie de concluzii ale unor studii extrem de interesante.

Despre un astfel de studiu vreau să vorbim azi, studiu citat de Zf.ro

O să încep toată această analiză cu o întrebare. Care este ingredinetul principal de care are nevoie o economie ca să funcționeze. Și probabil că tentația cea mai mare ar fi să spuneți banii. Eu spun să vă mai gândiți. Se întâmplă de foarte multe ori să existe bani și totuși lucrurile să nu funcționeze.

INCREDEREA – despre asta este vorba. Dacă nu există încredere pot exista munți de bani dar nimeni nu o să-i investească.

Și aici apare problema. Indicatorul de încredere macroeconomică al CFA România a scăzut la cea mai mică valoare din ultimul an în luna februarie. Indicatorul ăsta este un produs cumulat al mai multor factori care influențează evoluția economică. Este vorba despre piaţa muncii, despre condiţiile de afaceri, dar și despre venitul sau chiar averea personală. Analiştii economici intervievați cred că toți acești indicatori se vor înrăutăți sau în cel mai bun caz vor rămâne la fel. Astfel, în luna februarie a acestui an, indicatorul de încredere macroeconomică a scăzut cu 0,6 puncte faţă de luna anterioară.

Și nu cuantumul acestei scăderi este important ci mai ales trendul. Vorbim despre cea mai mică valoare a ultimelor 12 luni.

Partea cea mai proastă este că foarte mulți dintre analiştii chestionați, 22.2%, sunt de părere că în următoarea perioadă condițiile de afaceri se vor înrăutăți. Doar 20,4% sunt de părere că acestea se vor îmbunătăți în timp ce 57,4% cred că vor rămâne la fel. Altfel spus 80% dintre cei chestionați nu văd o îmbunătățire a mediului de afaceri în perioada imediat următoare ceea ce este foarte trist, fiindcă vorbim până la urmă de valoarea adăugată adusă în economie.

Când vine vorba de piața muncii 20,4% văd condiții mai bune, în timp ce 18,5% văd o înrăutățire. Asta în timp ce 61,1% spun că va rămâne neschimbată. După același principiu ajungem cam la același procent de 80% dintre analişti care nu văd o îmbunătățire a pieței muncii. Ori acest lucru spune foarte multe despre evoluția viitoare a economiei.

Culmea este că în aceiași lună februarie, indicatorul condiţiilor curente a fost de 62, valoare în creştere cu 1,3 puncte faţă de luna anterioară cee ace confirmă cumva faptul că lucrurile funcționează într-o oarecare măsură dar că drumul pe care mergem nu este neapărat drumul cel bun.

Indicatorul CFA România de Încredere Macroeconomică a fost lansat de către CFA România în luna mai 2011 pentru a cuantifica anticipaţiile analiştilor finaniari cu privire la activitatea economică în România pentru un orizont de timp de un an

 

Adaugați un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.