Business

Azi ofer gratuit consultanţă fiscală

Stelian Muscalu

Când vine vorba de fiscalitate lucrurile stau foarte prost în ţara asta. Pe lângă o fiscalitate excesivă mediul de afaceri nu are parte nici de predictibilitate. Apar tot felul de taxe şi impozite peste noapte care nu fac altceva decât să dilueze profiturile şi aşa subţiate de criză.
2016 vine cu o serie de modificări esenţiale de fiscalitate. Însă vorbim despre foarte multe decizii care vin să încurajeze consumul şi prea puâine pentru susţinerea mediului privat, cel care duce greul economiei.
Fiscalizarea pe muncă este un exemplu, suntem ţara care are printre cele mai mari costuri cu taxele puse pe muncă. Există studii care arată că taxarea pe muncă ajunge la 106% dacă, pe lângă contribuţii, este luată în calcul şi taxa pe valoare adăgată.
Pentru că orice om din ţara asta mai plăteşte către stat din toţi banii pe care-i câştigă încă 24% sau 9% care este valoarea TVA-ului. Taxa pe consum.
Dacă ar fi să traducem aceste procente în cifre absolute, ecuaţia ar suna cam aşa. La 100 de lei alocaţi pentru recompensarea sa, un angajat are la dispoziţie cu adevărat mai puţin de 50 de lei. Dar nu este numai problema angajatului ci şi a angajatorului care are dificultăţi tot mai mari la plata impozitelor. Tocmai de aceea în foarte multe cazuri se optează pentru munca la negru.
Asta poate să fie o explicaţie pentru care şomajul a îngheţat undeva la 6,8-6,9% în condiţiile unei creşteri economice de aproape 4 procente.
Revenind la taxare, colegii de la curs de guvernare, au alăturat taxa pe valoare adăugată impozitelor pe salarii şi din calcul realizat rezultă că fiscalizarea totală a muncii se ridică la 106%. Este un procent enorm şi dea dreptul uluitor.
Mai exact, atunci când un patron alocă 100 de lei pentru forţa de muncă, angajatul cheltuieşte efectiv doar 48 de lei şi 40 de bani. Aceasta este şi suma încasată efectiv de magazin. Restul de 51 de lei şi 60 de bani ajung la stat prin impozitul pe venit, prin contribuţiile pentru pensii sănătate şi şomaj plătite atât de angajat cât şi de angajator, cât şi prin taxa pe valoare adăugată.
Pentru simplificarea calculelor, a fost luat în calcul un TVA de 16%, o medie între taxa pe valoare adăugată de 9% pentru alimente şi medicamente şi cea generală de 24%. Tot pentru simplificarea calculelor nu au fost luate în calcul nici accizele, care reprezintă o presiune suplimentară pe veniturile celor care fumează, beau alcool sau merg mult cu maşina.
Banii din salariu scapă de impozitarea consumului doar dacă sunt economisiţi. Pentru depozitele bancare singurul impozit este cel pe dobândă. Iar banii ţinuţi la saltea nu sunt „taxaţi” de stat, ci de inflaţie.
Partea cea mai proastă este că nivelul taxării muncii nu poate fi redus peste noapte câtă vreme fiecare angajat susţine din contribuţiile sale un pensionar. Iar natalitatea scăzută arată că lucrurile nu se vor îmbunătăţi prea mult în deceniile următoare cu toate că deja există un sistem de pensii private.
Taxarea muncii poate fi scăzută doar dacă statul încasează mai mulţi bani, fie prin reducerea evaziunii, fie prin creşterea numărului de angajaţi din economie.
Cea mai mare problemă nici măcar nu este fiscalizarea asta excesivă din România, ci faptul că toţi banii care intră în bugetul de stat sunt cheltuiţi într-un mod total netransparent. Opacitate care delatfel ascunde mecanisme foarte bine puse la punct de-a lungul timpul de sifonare a banilor publici. Bani care vin din taxele şi impozitele plătite de noi în fiecare zi. De la tva-ul la pâine până la acciza din carburant, de la impozitul pe proprietate până la taxele pe venituri.
Aveţi firme sau vreţi să deschideţi una? Aveţi dileme legate de forma de organizare. Nu ştiţi care sunt diferenţele din punct de vedere fiscal… întrebaţi-mă! Alături de mine, la Digi FM, de la ora 12:00 vine consultantul fiscal Adrian Benţa cu răspunsuri corecte şi complete. Aşadar aştept întrebările voastre prin sms la num[rul de telefon de telefon 0774.600.600 număr cu tarif normal, sau la facebook.com/digifmradio

9 comentarii

  • Sc Plopeni Industrial Parc SA este o Societate Comerciala pe actiuni cu capital integral de stat, Consiliul Judetean.
    Conform art 456 .alin 1 , litera i )Legea 227/2015 Cod Fiscal :
    “Nu se datoreaza impozit/taxa pe cladiri pentru:
    I ) Cladirile din parcurile industriale, parcurile stiintifice si tehnologice , precum si cele utilizate incubatoarelor de afaceri , cu respectarea legislatiei in materia ajutorului de stat .
    Acest impozit se refera la impozitele si taxele locale , Titlul IX Cod Fiscal, Sc Plopeni Parc Industrial beneficiind pe aceasta cale de ajutor de stat prin scutirea la plata a impozitelor pe cladiri .
    In conformitate cu prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal art.498 alin. 1-„impozitul pe constructii se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii constructiilor existente in patrimoniu contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior ,evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor mentionat la art. 497 din care se scade :
    a)valoarea cladirilor pentru care se datoreaza impozit pe cladiri , potrivit prevederilor titlului IX. Intra sub incidenta acestor prevederi si valoarea cladirilor din parcurile industriale , stiintifice si tehnologice care potrivit legii nu beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe cladiri .”
    Acest impozit se achita la Bugetul de Stat .
    Parcul Industrial Plopeni plateste din anul 2014 impozit pe constructii-in care intra si toate cladirile din Patrimoniul SC Plopeni Industrial Parc SA .
    Daca s ar plati impozitul pe cladiri si la Bugetul Local , atat timp cat se plateste si la Bugetul de Stat , am avea o dubla impunere la Impozitul pe cladiri.

    Conform art. 455 alin . 5 prevede , Cod Fiscal : „Pe perioada in care pentru o cladire se plateste taxa pe cladiri , nu se datoreaza impozitul pe cladiri.”

    In acest caz , S.C. Plopeni Industrial Parc S.A. mai beneficiaza de ajutorul de stat privind impozitul pe cladiri ,atata timp cat conform art.455alin. 5 nu se mai datoreaza ?

  • Daca o societate are de recuperat creante fiscale de la alta societate care a falimentat si s-a inscris la masa credala, cand recupereaza tva aferent facturilor emise scade si tva dedus pentru materialele sau lucrarile executate cu terti l;a acesta lucrare>

  • La data 31.12.2014 o persoana fizica are diferențe de TVA stabilite suplimentar (în urma unei inspecții fiscale ) aferentă veniturilor realizate din drepturi de proprietate intelectuală în valoare de 36.314 lei; precum și obligații fiscale accesorii aferente , stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisă și comunicată contribuabilului ca urmare a depățirii plafonului și neînregistrării ca plătitor de TVA în valoare de :
    – Dobânzi=24.716
    – Penalități=5.542
    La 13.02.2015, se achită integral TVA de plată (se stinge debitul în valoare de 36.314) și o parte din dobânzi (plată în valoare de 952 lei):
    – TVA=0
    – Dobânzi=24.716 + 468 -952=24.232
    – Penalități=5.542
    La 21.08.2015 se achită din poprire o sumă de 468 lei, având următoarea situație:
    – Dobânzi=24.232
    – Penalități=5.542 – 468=5.074
    La data 15.03.2016 se achită din poprire o sumă de 2.491 lei, având următoarea situație:
    – Dobânzi=24.232
    – Penalități=5.074 – 2.491=2.583
    La data 30.05.2016 se achită din poprire o sumă de 59 lei, având următoarea situație:
    – Dobânzi=24.232
    – Penalități=2.583 – 59=2.524
    La data 27.07.2016 se achită din poprire o sumă de 348 lei, având următoarea situație:
    – Dobânzi=24.232
    – Penalități=2.524 – 348=2.176
    La data 19.08.2016 se achită din poprire o sumă de 348 lei, având următoarea situație:
    – Dobânzi=24.232
    Penalități=2.176 – 348=1.828

    Intrebarea mea este daca aceasta persoana beneficia de amnistia fiscala (legea 209/2015 sau OUG 44)????????????

  • Buna ziua ! Va adresez rugamintea sa ma consiliati in legatura cu nevoia de a fi in ton cu legea in urmatoarea speta-fiind rezident in Polonia, sunt angajat legal la o firma din acest stat. Ce taxe trebuie sa platesc aici, si cum sa evit o eventuala dubla taxare , luand in calcul si Romania . In alta ordine de idei, vreau sa stiu daca e cazul recuperarii vreunei taxe/impozit din statul polonez

  • Buna ziua ! In cazul unui tanar care isi deschide un birou individual profesional(avocatura), si achizitioneaza un autoturism pe numele biroului (pentru desfasurarea activitatii) cu bani imprumutati de la parinti, cum recupereaza in mod legal si cum evidentiaza (evidenta in partida simpla) recuperarea treptata si restituirea imprumutului de la biroul individual ?? Multumesc.

  • am primit decizia de impunere ptr sanatate 2014 .se precizeaza ca daca achit anticipat pana la 31.03.2019 beneficiez se 10% reducere. Dar cand sa achit mi se spune ca nu imi garanteaza aceasta Am intrebat la consultanta fiscala anaf si sunt sfatuit sa achit tot si apoi com vedea

  • Buna ziua,va rog sa imi spuneti daca fiica mea ,care este studenta in strainatate si are 23 ani este obligata sa plateasca CASS la venitul obtinut din cedare folosinta .Multumesc

Adaugați un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.