Am apărut ieri seară o ştire peste care cred eu că s-a trecut prea uşor. Este vorba despre reţinerea Angelei Toncescu, în calitate de fost preşedinte al Consiliului de Administraţie al Carpatica. Acuzele pe care procurorii i le aduc ar fi că şi-a cumpărat avizarea în funcţie dar şi că a mituit mai multe persoane din ASF pentru a închide ochii la problemele Carpatica Asig. Este cumva schema despre care presa a scris că era aplicată pe vremea când ea, Angela Toncescu, era cea care reglementa şi supraveghea piaţa asigurărilor din România. Dar o să revenim la acest subiect extrem de interesant.
În acest moment din informaţiile disponibile, reiese că fosta şefă a CSA mai trage câţiva oameni după ea pentru că traficul de influenţă şi corupţia în general sunt jocuri de echipă. Este vorba despre doi oameni, Sorin Tatu şi Dan Hosu, care, în schimbul ajutorului acordat Angelei Toncescu, au încasat indemnizaţii lunare de la Carpatica Asig. De fapt asta este schema cea mai folosită pentru mascarea şpăgilor. Se întocmesc tot felul de contracte de prestări de servicii fictive prin care banii trec de la compania ajutată către diferiţi pioni aflaţi în puncte cheie ale instituţiilor de control.
Pe lângă cei doi, procurorii au pus ochii şi pe şeful Serviciului de Combatere a Traficului de Migranţi din Inspectoratul General al Poliţiei, comisarul şef Cătălin Cataramă. Acesta este acuzat că i-ar fi furnizat ilegal omului de afaceri Dan Hosu datele de identificare ale mai multor persoane decedate. Răsplata primită ar fi fost o vacanţă pe litoralul românesc. Numele respective l-au ajutat pe omul de afaceri să mai stoarcă niște bani de la firmele de asigurări.
Asta este situaţia azi. Piaţa a fost luată la puricat. Târziu, dacă mă întrebaţi pe mine. Acest hăţiş al înţelegerilor obscure este cel care a dus la explozia preţurilor pentru poliţele RCA.
Nu știu şi nici nu vreau să mă pronunţ dacă valoarea polițelor de acum este corectă sau nu. Ştiu însă sigur că în valoarea lor este inclusă în acest moment igenizarea sistemului. Am sărit dintr-o extremă în alta. Și asta pentru că ani la rând am avut un organism de control al asigurărilor, este vorba despre acel CSA, care a dormit în pantofi… iar somnul lui a născut monștri cu care ne luptăm acum fiecare dintre noi.
Fosta șefă a CSA-ului, Angela Toncescu, a devenit, după transformarea insituției și igenizarea ei, şefă a celei mai blamate companii de asigurări din această ţară.
O privire aruncată în trecutul Angelei Toncescu ne va contura mai clar un tablou al acestui personaj. A lucrat peste 30 de ani în industria asigurărilor inclusiv înainte de 89. Imediat după revoluţie a ocupat numai funcții de conducere în ADAS, Ardaf și Asirom, fosta companie de asigurări a lui Niculae. În 2006, la propunerea PNL, a fost numită președintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, instituție înglobată azi în Autoritatea de Supraveghere Financiară. Conform presei de la vremea aceea, Angela Toncescu a avut un salariu net de 29.000 de euro pe lună, 21,7 ori mai mare decât al preşedintelui ţării.
Şi să nu se înţeleagă greşit. Nu am nimic cu salariile mari dacă există competenţe în acest sens. Însă tot acest scandal al poliţelor RCA porneşte exact din acele vremuri în care companii precum Carpatica sau Astra au împins şpăgi puternice, conform presei de atunci, ca să nu se vadă seria lungă de nereguli prin care câştigau cotă de piaţă. Este vorba despre poliţe fără acoperire. Ştiut fiind faptul că foarte multe service-uri refuzau să mai primească maşini cu poliţe Carpatica sau Astra, fiindcă ştiau că nu-şi mai primeau banii sau primeau doar o parte din costul reparaţiei. Toate aceste nereguli au dus la colapsarea sistemului.
Reţeta a fost cât se poate de simplă, numirea unui om în vârful piramidei, plătit foarte bine… doar ca să tacă. Singura problemă este că tăcerea şi de fapt parteneriatul Angelei Toncescu alături de marile firme de asigurări care înregistrau probleme , toate acestea sunt plătite acum de şoferi.
Dle Stelian , aștept să ne prezentați pentru comparație ce cheltuieli RCA sunt in alte tări din centrul si estul Europei, ca să ne facem o imagine, cât mai clară.
nu stiu cat ar fi de relevante in conditiile unor venituri diferite. Dar am sa caut si aceste informatii.
Multumesc
Din cunostintele mele, pretul la polita de asigurare este dat in primul rand de rata daunei in portofoliu tipului specific de polita de asigurare. Cu alte cuvinte, RCA poate fii atat de scump din cauza ca au fost multe daune (la toti asiguratorii) si nu mai pot acoperii costurile cu plata daunelor pe baza incasarilor avute din acest tip de polita. Pt scurte perioade de timp se mai fac subventii intre diversele tipuri de polite, dar ca regula generala, fiecare asigurator vrea sa faca profit pe fiecare linie de business/tip de asigurare. In concluzie, vrem polite de asigurare mai ieftine, trebuie sa fiim mai atenti cum ne comportam in trafic. Asta nu inseamna ca in acest moment pretul RCA nu este incarcat si cu alte costuri fixe generate de asiguratori intrati in procedura de insolventa si cu dosare de dauna preluate de ASF.