Auto-moto

Beast Mode On

Radu Rosulescu


Așteptarea se apropie de sfârșit. Duminică începe!!!!!

Cum ce începe? Începe noul sezon MotoGP! Una din cele mai spectaculoase competiții sportive, după părerea mea cea mai spectaculoasă.

De început începe chiar de astăzi, Joi 8 martie cu obișnuita conferință de presă ce precedă weekendul de curse.

Vineri este zi de antrenamente:

  • 12:50 – FP1 Moto3
  • 13:45 – FP1 Moto2
  • 14:40 – FP1 MotoGP
  • 17:10 – FP2 Moto3
  • 18:05 – FP2 Moto2
  • 19:00 – FP2 MotoGP

Sâmbătă este ziua calificărilor:

  • 12:25 – FP3 Moto3
  • 13:20 – FP3 Moto2
  • 14:15 – FP3 MotoGP
  • 16:30 – Q1 Moto3
  • 16:55 – Q2 Moto3
  • 17:25 – Q1 Moto2
  • 17:50 – Q2 Moto2
  • 18:20 – FP4 MotoGP
  • 19:00 – Q1 MotoGP
  • 19:25 -Q2 MotoGP

Duminică – Race Day:

  • 13:40 – Wup Moto3
  • 14:10 – Wup Moto2
  • 14:40 – Wup MotoGP
  • 16:00 – Race Moto3
  • 17:20 – Race Moto2
  • 19:00 – Race MotoGP

Unde? Pe circuitul Losail din Qatar. A devenit o tradiție ca acest circuit să deschidă sezonul competițional. Prima cursă a avut loc aici în 2007, iar din 2008 a devenit prima întrecere MotoGP desfășurată în nocturnă. La lumina reflectoarelor motocicletele arată fantastic, circuitul are un desen spectaculos, permițând depășiri în multe zone și, fiind prima cursă a anului, toți piloții vin cu o poftă mare de a se întrece, toate echipele vor să dovedească (sau să-și dovedească) faptul că au muncit bine în pauza competițională, au găsit soluții tehnice bune și că au motociclete foarte competitive. Bineînțeles, toată lumea dorește să câștige.

Dacă nu ești foarte bogat și nu îți permiți să te sui în avionul personal și să dai o fugă până la Losail vei putea urmări competiția la televizor, pe programul Eurosport România (asta însemnând Eurosport 1, varianta SD). Regret și acum că DigiSport a renunțat la transmisia MotoGP. La DigiSport transmisia era HD, iar comentatorii îmi plăceau mai mult, în special Florin Ion. Dar deh, DigiSport s-a transformat în GigiSport, probabil e mai interesant și mai profitabil să vorbească de dimineața până seara cu și despre ciobanul infractor decât să se mai ocupe de sport cu adevărat.

Dacă vrei să vezi neapărat transmisiune HD atunci îți poți face abonament pe site-ul Motogp.com. Cumpărând videopass de la ei ai mai multe materiale – interviuri, analize, curse istorice etc.

Cu ce noutăți vine sezonul 2019? O grămadă:

  • Valentino Rossi, simbolul MotoGP, tocmai a sărbătorit împlinirea a 40 de ani. O viață întreagă dedicată curselor. Din păcate timpul este nemilos, Valentino nu mai este favoritul numărul 1, dar eu sper ca The Doctor să se autodepășească, cum a făcut-o de multe ori și să îl vedem pe podium foarte des, iar la sfârșit, cine știe, poate cu un nou titlu de campion mondial.
  • A apărut o regulă nouă privind penalizările în timpul cursei. Până în sezonul trecut un pilot putea fi penalizat în timpul cursei cu cedarea uneia sau mai multor poziții (i se semnaliza să se lase depășit) sau printr-un DriveThru (o trecere pe la boxe) sau BlackFlag (eliminare din cursă). Acum prima sancțiune va fi înlocuită cu o alta – parcurgerea unei bucle suplimentare de circuit (și implicit pierderea a câteva secunde).
  • Dani Pedrosa s-a retras din MotoGP, locul lui la echipa Repsol Honda fiind luat de Jorge Lorenzo. O să fie foarte interesant cum se vor înțelege Marc Marquez și Jorge Lorenzo. Pe pistă amândoi sunt piloți foarte buni, practic ei au câștigat toate titlurile, cu o singură excepție, în ultimii 8 ani. Problema e în afara pistei. Amândoi au avut în trecut probleme de comportament. Oare există șanse să vedem un perete între cei 2 la boxele echipei, așa cum a fost în trecut între Rossi și Lorenzo? Motocicleta Honda n-a rupt norii în presezon, dar există circumstanțe atenuante – ambii piloți au suferit accidentări și n-au putut da randament de 100%. Interesant este că Marc Marquez a reușit un TopSpeed mai bun decât al motocicletelor Ducati (care ne obișnuiseră că trag foarte bine în linie dreaptă, dar au ceva probleme pe viraje). Probabil lui Marquez îi convine așa pentru că el are o tehnică de abordare a virajelor foarte agresivă, dar lui Lorenzo sigur nu-i convine, el preferând o motocicletă care să tragă foarte bine în viraje.
  • Yamaha este Beast Mode On. Echipa satelit Tech3 a trecut la motociclete KTM și odată cu această trecere au schimbat și sponsorul principal – de la Monster Energy au trecut la RedBull. Drept urmare Monster Energy va băga bani mai mulți în prima echipă, devenind sponsor principal la Yamaha Racing. Prima schimbare care va fi observată la Yamaha este culoarea – albastrul metalizat cu care eram obișnuiți va fi brăzdat de negrul celor de la Monster. Dar principala schimbare este sub carene. După 2 ani de secetă, în care inginerii Yamaha n-au reușit să țină pasul cu rivalii de la Honda și Ducati, acum motocicletele Yamaha beneficiază de un motor nou nouț, care se pare că este și foarte performant. Dacă mai eram acum vreo 100 de ani probabil că șefii de dezvoltare de la Yamaha și-ar fi făcut seppuku din cauza rezultatelor slabe, acum s-au mulțumit să demisioneze, așa că Yamaha are și o echipă tehnică nouă. Valentino Rossi este Zen ca întotdeauna, începe noul an foarte încrezător, deși nu a avut rezultatele cele mai bune în presezon, dar se știe că el nu se omoară foarte tare cu antrenamentele, dar mereu găsește câte un as în mânecă în timpul curselor. Maverick Vinales în schimb a luat-o foarte în serios. A tras ca nebunul în presezon pentru a găsi cele mai bune setări pentru motocicleta sa. Are cele mai multe ture parcurse, dar și cele mai bune rezultate. Este atât de convins că anul acesta va fi anul lui încât și-a schimbat și numărul de concurs. De obicei piloții țin foarte mult la numărul pe care și l-au ales și îl păstrează de-a lungul întregii cariere. Ei bine, Maverick a trecut de la numărul 25 la numărul 12 și ne asigură că este un pilot reinventat, mult mai bun și mai combativ. Așa să fie. Eu personal sunt fan Yamaha, m-aș bucura foarte mult să îi văd pe Rossi și Vinales pe podium la sfârșitul fiecărei curse, iar titlul să se decidă la Valencia, în ultima cursă a anului, între ei doi.
  • Ducati au și ei un sponsor principal nou. Dacă a plecat Lorenzo a venit Danilo Petrucci în locul lui. Au obținut rezultate foarte bune în sesiunea de teste de la Sepang, dar în sesiunea din Qatar nu prea s-au văzut. Au venit în schimb cu un comutator misterios pe furca față și n-au vrut să spună la ce folosește. Specialiștii cred că e vorba despre o idee împrumutată de la motocros, un dispozitiv care ține furca față comprimată până la intrarea în primul viraj, permițând astfel piloților un start mai bun (reducând riscul de a face wheelie). Inginerii de la Ducati sunt foarte creativi de felul lor, acum au și bani mulți de când firma a fost preluată de către Audi, dar n-au reușit să rezolve niciodată problema principală – instabilitatea motocicletei pe viraje. Au reușit parțial în 2007, când au câștigat și titlul mondial, dar performanța se datorează mai degrabă cauciucurilor făcute de Bridgestone (atunci erau 2 furnizori de pneuri) și talentului foarte mare al lui Casey Stoner. Cred că Ducati are și o problemă de competitivitate a piloților. Petrucci e ambițios, dar nu mi se pare că se ridică la nivelul necesar pentru a putea fi campion mondial, cel puțin la ce a arătat până acum, iar Andrea Dovizioso e suficient de bun să câștige curse, a și câștigat până acum, dar personal mă îndoiesc că va ieși vreodată campion mondial. Dovi este ca Dani (Pedrosa) – un etern loc 2, asta dacă îl prinde și pe ăla.
  • Despre Suzuki nu știu foarte multe să spun. Andrea Iannone a părăsit echipa ducându-se la Aprilia Racing, în schimb Alex Rins a avut rezultate foarte bune, chiar excelente aș putea spune, în presezon. Per ansamblu Suzuki și-a îmbunătățit performanțele motocicletelor, dar nu văd pe niciunul din piloții acestei echipe ca și competitor serios pentru titlul de campion mondial. Suzuki are totuși un atu – fiind echipă mai nou venită beneficiază de un regulament mai permisiv – dacă Yamaha și Honda nu au voie să facă schimbări la motor în timpul sezonului, Suzuki poate. Deci vor avea ocazia să-și îmbunătățească performanțele și pe parcurs. Alex Rins ar putea fi una din surprizele sezonului 2019.
  • Probabil surpriza cea mai mare din presezon, o surpriză plăcută, a fost furnizată de către Fabio Quartararo, pilot debutant în MotoGP. A reușit al 2lea rezultat în testele de la Losail deși are la dispoziție o motocicletă teoretic mai slabă – echipa Petronas Yamaha este proaspăt înființată. Chiar sunt curios cu ce motoare sunt echipate motocicletele Petronas Yamaha. De obicei echipele de uzină beneficiază de cele mai noi motoare, în schimb echipele satelit, au motoare care au fost pe motocicletele de uzină cu un sezon în urmă. Dacă Fabio Quartararo a obținut rezultatele astea cu un motor cu care marele Valentino Rossi și Maverick Vinales s-au cam făcut de râs atunci nu pot să spun decât WoW!!!
  • Pneurile sunt o componentă foarte importantă a unei motociclete de competiție. Poate cea mai importantă după motor. Până la urmă cauciucul asigură transmiterea puterii motorului la sol, cauciucul asigură aderența necesară pentru abordarea curajoasă a virajelor. Pentru anul acesta furnizorul oficial Michelin a anunțat 2 noutăți – un pneu față hard și un pneu spate soft îmbunătățite. Să vedem care dintre piloți vor fi mulțumiți cu noile pneuri și care nu. În trecut Lorenzo a avut un sezon mizerabil, de vină spunând el fiind cauciucurile furnizate de către Bridgestone cu care nu s-a înțeles deloc și care l-au dezavantajat pe el avantajându-l în schimb pe Marc Marquez.
  • Sezonul 2019 se va desfășura pe 19 circuite:
    • 10 Martie – Losail, Qatar
    • 31 Martie – Termas de Rio Hondo, Argentina
    • 14 Aprilie – COTA (Circuit of the Americas), SUA
    • 5 Mai – Jerez de la Frontera, Spania
    • 19 Mai – Le Mans, Franța
    • 2 Iunie – Mugello, Italia
    • 16 Iunie – Catalunya, Spania
    • 30 Iunie – TT Assen, Olanda
    • 7 Iulie – Sachsenring, Germania
    • 4 August – Brno, Cehia
    • 11 August – Red Bull Ring, Austria
    • 25 August – Silverstone, Marea Britanie
    • 15 Septembrie – Misano, San Marino
    • 22 Septembrie – MotorLand Aragon, Spania
    • 6 Octombie – Buriram, Tailanda
    • 20 Octombie – Motegi, Japonia
    • 27 Octombie – Phillip Island, Australia
    • 3 Noiembrie – Sepang, Malaiezia
    • 17 Noiembrie – Ricardo Tormo, Valencia, Spania
  • Echipele și piloții:

Adaugați un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.